Nederlanders roken Belgische schatkist rijk | RetailDetail

Nederlanders roken Belgische schatkist rijk

Nederlanders roken Belgische schatkist rijk

Nederlanders kopen massaal drank en tabak in België en Duitsland om de hogere accijnzen in eigen land te vermijden. De sectororganisaties van de tabakszaken en brandstofstations vragen staatssecretaris voor Financiën Frans Weekers dan ook om de accijnzen te verlagen, want de huidige toestand is slecht voor de Nederlandse schatkist.

België 15% goedkoper

Wie in Nederland een slof van tien keer 19 sigaretten Marlboro 100 Box koopt, betaalt 58 euro. In België tel je 50,40 euro neer voor eenzelfde slof: zo'n 15% goedkoper dus, hoewel ook de Belgische prijzen bij de hoogste in Europa zijn. Vaak worden de rookwaren meegebracht door vrienden die in België moeten zijn, maar soms wordt ook op grotere schaal gewerkt. Zo liggen in een aantal voetbalkantines bestellijsten.

 

De tabakshandelaars in de grensstreek zien daardoor hun handel stilvallen. Via hun beroepsorganisatie NSO vragen ze dan ook verlaging van de accijnzen in Nederland. Ze krijgen daarvoor de steun van Beta, de vakgroepering van zelfstandige pomphouders, want ook zij zien de omzet van tabak en sterke drank teruglopen en missen daardoor ook nog eens verkopen van andere producten.

 

Voor de Belgische schatkist is de grensoverschrijdende verkoop dan weer een goede zaak: België inde in 2012 2,01 miljard euro aan accijnzen op de verkoop van tabaksproducten, bijna 21% meer dan in 2011. Wel moet die vergelijking voorzichtig worden geïnterpreteerd: de accijnzen worden betaald door de producenten en niet door de winkeliers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.