Nederlanders roken Belgische schatkist rijk | RetailDetail

Nederlanders roken Belgische schatkist rijk

Nederlanders roken Belgische schatkist rijk

Nederlanders kopen massaal drank en tabak in België en Duitsland om de hogere accijnzen in eigen land te vermijden. De sectororganisaties van de tabakszaken en brandstofstations vragen staatssecretaris voor Financiën Frans Weekers dan ook om de accijnzen te verlagen, want de huidige toestand is slecht voor de Nederlandse schatkist.

België 15% goedkoper

Wie in Nederland een slof van tien keer 19 sigaretten Marlboro 100 Box koopt, betaalt 58 euro. In België tel je 50,40 euro neer voor eenzelfde slof: zo'n 15% goedkoper dus, hoewel ook de Belgische prijzen bij de hoogste in Europa zijn. Vaak worden de rookwaren meegebracht door vrienden die in België moeten zijn, maar soms wordt ook op grotere schaal gewerkt. Zo liggen in een aantal voetbalkantines bestellijsten.

 

De tabakshandelaars in de grensstreek zien daardoor hun handel stilvallen. Via hun beroepsorganisatie NSO vragen ze dan ook verlaging van de accijnzen in Nederland. Ze krijgen daarvoor de steun van Beta, de vakgroepering van zelfstandige pomphouders, want ook zij zien de omzet van tabak en sterke drank teruglopen en missen daardoor ook nog eens verkopen van andere producten.

 

Voor de Belgische schatkist is de grensoverschrijdende verkoop dan weer een goede zaak: België inde in 2012 2,01 miljard euro aan accijnzen op de verkoop van tabaksproducten, bijna 21% meer dan in 2011. Wel moet die vergelijking voorzichtig worden geïnterpreteerd: de accijnzen worden betaald door de producenten en niet door de winkeliers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top