Nederlanders roken Belgische schatkist rijk

Nederlanders roken Belgische schatkist rijk

Nederlanders kopen massaal drank en tabak in België en Duitsland om de hogere accijnzen in eigen land te vermijden. De sectororganisaties van de tabakszaken en brandstofstations vragen staatssecretaris voor Financiën Frans Weekers dan ook om de accijnzen te verlagen, want de huidige toestand is slecht voor de Nederlandse schatkist.

België 15% goedkoper

Wie in Nederland een slof van tien keer 19 sigaretten Marlboro 100 Box koopt, betaalt 58 euro. In België tel je 50,40 euro neer voor eenzelfde slof: zo'n 15% goedkoper dus, hoewel ook de Belgische prijzen bij de hoogste in Europa zijn. Vaak worden de rookwaren meegebracht door vrienden die in België moeten zijn, maar soms wordt ook op grotere schaal gewerkt. Zo liggen in een aantal voetbalkantines bestellijsten.

 

De tabakshandelaars in de grensstreek zien daardoor hun handel stilvallen. Via hun beroepsorganisatie NSO vragen ze dan ook verlaging van de accijnzen in Nederland. Ze krijgen daarvoor de steun van Beta, de vakgroepering van zelfstandige pomphouders, want ook zij zien de omzet van tabak en sterke drank teruglopen en missen daardoor ook nog eens verkopen van andere producten.

 

Voor de Belgische schatkist is de grensoverschrijdende verkoop dan weer een goede zaak: België inde in 2012 2,01 miljard euro aan accijnzen op de verkoop van tabaksproducten, bijna 21% meer dan in 2011. Wel moet die vergelijking voorzichtig worden geïnterpreteerd: de accijnzen worden betaald door de producenten en niet door de winkeliers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top