Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd | RetailDetail

Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Belgische toeristen gaven vorig jaar 1,4 miljard euro uit in Nederland, maar omgekeerd besteedden Nederlanders 1,5 miljard euro bij een bezoek aan België. De Belgen zijn de op één na grootste bron van buitenlandse bestedingen voor Nederland.

Duitsers op één

Enkel Duitsers gaven meer uit, maar het verschil tussen de nummers één en twee is wel groot (zie grafiek): bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven vorig jaar 4,9 miljard euro uit in Nederland, op een totaal van 10,2 miljard euro, zegt het Nederlandse Centraal bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Met 1,4 miljard euro zijn de Belgen goed voor 13% van de totale buitenlandse bestedingen bij hun noorderburen. Na de Duitsers en de Belgen volgen de Britten, de Amerikanen, de Fransen en de Italianen.

 

Omgekeerd geven de Nederlanders het meest uit in Duitsland: in 2015 ging het om ruim 3,4 miljard euro. Ook België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven Nederlanders in totaal bijna 1,5 miljard euro uit in België. Dat is iets minder dan in vakantieland nummer één Frankrijk (ca. 1,6 miljard euro), maar bijvoorbeeld meer dan andere vakantiebestemmingen als Spanje of Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.