Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd | RetailDetail

Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Nederlanders spenderen meer in België dan omgekeerd

Belgische toeristen gaven vorig jaar 1,4 miljard euro uit in Nederland, maar omgekeerd besteedden Nederlanders 1,5 miljard euro bij een bezoek aan België. De Belgen zijn de op één na grootste bron van buitenlandse bestedingen voor Nederland.

Duitsers op één

Enkel Duitsers gaven meer uit, maar het verschil tussen de nummers één en twee is wel groot (zie grafiek): bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven vorig jaar 4,9 miljard euro uit in Nederland, op een totaal van 10,2 miljard euro, zegt het Nederlandse Centraal bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Met 1,4 miljard euro zijn de Belgen goed voor 13% van de totale buitenlandse bestedingen bij hun noorderburen. Na de Duitsers en de Belgen volgen de Britten, de Amerikanen, de Fransen en de Italianen.

 

Omgekeerd geven de Nederlanders het meest uit in Duitsland: in 2015 ging het om ruim 3,4 miljard euro. Ook België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven Nederlanders in totaal bijna 1,5 miljard euro uit in België. Dat is iets minder dan in vakantieland nummer één Frankrijk (ca. 1,6 miljard euro), maar bijvoorbeeld meer dan andere vakantiebestemmingen als Spanje of Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.