Nederlanders weer ietsje minder pessimistisch

Nederlanders weer ietsje minder pessimistisch

De Nederlandse consument is in december een fractie minder pessimistisch geworden dan in november. Toch heeft hij niet de intentie om zijn koopbereidheid te veranderen, al is dat in de praktijk toch anders. 

Pessimisten domineren nog altijd

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kwam het consumentenvertrouwen in december uit op -7: dat betekent dat er nog altijd 7% meer pessimisten dan optimisten zijn. Een maand eerder waren er nog 8% meer zwartkijkers dan mensen met een positieve ingesteldheid.

 

De consument is met name minder positief over de evolutie van de werkloosheid in de komende twaalf maanden. Daartegenover zag hij de woningprijzen aantrekken en de beurskoersen klimmen, wat positief was voor de waardering van zijn vermogen.

 

Met -7 ligt het consumentenvertrouwen in december nu nochtans iets boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat op -8 zit. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd in februari 2013 genoteerd, toen de barometer op -44 stond.

 

Consument gaf in oktober meer uit

Intussen blijkt dat de Nederlandse consument in oktober 0,2% meer heeft uitgegeven aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van 2013. In september was er nog een kleine terugval. Vooral aan de aankoop van duurzame goederen werd meer gespendeerd.

 

In vergelijking met een jaar eerder kwam de transactiewaarde in oktober 2,6% hoger uit. Huishoudelijke apparaten en woninginrichting lagen daarbij goed in de markt, net als fietsen en motoren.

 

De consumenten gaven ook 0,7% meer uit aan diensten, die ruim de helft van de binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaken. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten dan weer evenveel als een jaar eerder. De bestedingen aan overige goederen, waaronder gas en motorbrandstoffen, kwamen 4,2% lager uit.

Tags: