Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut

Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut

Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut
Shutterstock

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is in september gestegen tot zijn hoogste peil dit jaar. Er zijn nu 8 procent meer optimisten dan pessimisten. Bovendien blijken ze ook meer uit te geven.

 

Brexit is al verteerd

In juli kende de barometer van het consumentenvertrouwen, die maandelijks door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, nog een terugval van 5 punten naar 1 punt. Dat betekent dat er nog slechts 1 procent meer optimisten dan pessimisten waren.

 

De daling werd toegeschreven aan de vrees voor de gevolgen van de Brexit. In augustus was er echter al een licht herstel tot 2 punten en in september versnelde de verbetering ineens met zes punten tot 8 punten. 


Met acht procent meer optimisten dan pessimisten ligt het consumentenvertrouwen ruim boven zijn gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het gemiddelde staat immers op -8 punten, wat dus een dominantie van de pessimisten inhoudt. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen het vertrouwen van de Nederlandse consument tot -44 punten zakte. Het toppunt van 27 punten dateert van april 2000.

 

Tijd voor aankoop duurzame goederen

De bevraagde Nederlanders oordelen nu een stuk positiever over de economie en de ontwikkeling van de werkloosheid dan de voorbije maanden. Ook hun koopbereidheid nam toe: omdat ze minder negatief zijn over hun eigen financiële situatie lijkt de tijd hen gunstiger geworden voor het doen van grote aankopen.


Intussen blijkt overigens dat de Nederlandse consument in juli 2,2 procent meer uitgaf dan in dezelfde maand van 2015. Vooral duurzame goederen, zoals huishoudelijke apparaten, auto’s en kleding, lagen goed in de markt. Voorts ging meer geld naar voedings- en genotmiddelen en motorbrandstoffen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.