Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut

Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut

Nederlands consumentenvertrouwen krijgt forse groeischeut
Shutterstock

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is in september gestegen tot zijn hoogste peil dit jaar. Er zijn nu 8 procent meer optimisten dan pessimisten. Bovendien blijken ze ook meer uit te geven.

 

Brexit is al verteerd

In juli kende de barometer van het consumentenvertrouwen, die maandelijks door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, nog een terugval van 5 punten naar 1 punt. Dat betekent dat er nog slechts 1 procent meer optimisten dan pessimisten waren.

 

De daling werd toegeschreven aan de vrees voor de gevolgen van de Brexit. In augustus was er echter al een licht herstel tot 2 punten en in september versnelde de verbetering ineens met zes punten tot 8 punten. 


Met acht procent meer optimisten dan pessimisten ligt het consumentenvertrouwen ruim boven zijn gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het gemiddelde staat immers op -8 punten, wat dus een dominantie van de pessimisten inhoudt. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013, toen het vertrouwen van de Nederlandse consument tot -44 punten zakte. Het toppunt van 27 punten dateert van april 2000.

 

Tijd voor aankoop duurzame goederen

De bevraagde Nederlanders oordelen nu een stuk positiever over de economie en de ontwikkeling van de werkloosheid dan de voorbije maanden. Ook hun koopbereidheid nam toe: omdat ze minder negatief zijn over hun eigen financiële situatie lijkt de tijd hen gunstiger geworden voor het doen van grote aankopen.


Intussen blijkt overigens dat de Nederlandse consument in juli 2,2 procent meer uitgaf dan in dezelfde maand van 2015. Vooral duurzame goederen, zoals huishoudelijke apparaten, auto’s en kleding, lagen goed in de markt. Voorts ging meer geld naar voedings- en genotmiddelen en motorbrandstoffen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.