'Nederlands' geen goed verkoopargument | RetailDetail

'Nederlands' geen goed verkoopargument

'Nederlands' geen goed verkoopargument
Het feit dat een winkelketen of product Nederlands is, is voor de meeste consumenten geen extra reden om ergens te winkelen of iets te kopen. Het is voor veel klanten bovendien lastig om aan te geven welke winkelketens nog Nederlands zijn.

Herkomst is niet meer te volgen

Dat blijkt uit een onderzoek dat Q&A Research & Consultancy heeft uitgevoerd in opdracht van vastgoedgigant Corio voor het boek Dutch Retailbrands. "We wilden sterke Nederlandse merken laten zien, met een bijzonder eigen verhaal. Daarnaast hebben we onderzocht of Nederlandse consumenten er waarde aan hechten dat die bedrijven van Nederlandse origine zijn. Maar dat bleek totaal niet zo te zijn", stelt Ronald Besemer van Corio in De Telegraaf.

Frank Quix van Q&A is daar niet verrast over. "Het is tegenwoordig toch ook niet meer bij te benen in hoeverre een bedrijf nog echt Nederlands is. Denk je met C&A een echt Nederlands bedrijf in handen te hebben, kom je er achter dat het eigenlijk een internationale, maar vooral Duitse onderneming is. Datzelfde geldt ook voor het 'oer-Hollandse' Hema, dat in Britse handen is", zegt hij.

 

Ook weinig relevant

Klanten vinden het dan ook gewoon moeilijk om aan te geven welke ketens Nederlands zijn. "De merken die uiteindelijk veel genoemd werden, waren Albert Heijn, V&D, Hema, Blokker, C&A en Wehkamp. Mensen weten dat dit Nederlandse merken zijn, maar wat hen betreft hoeven deze ketens hen daar verder niet op te wijzen."

 

Belangrijker vinden consumenten dat winkels gewoon doen wat ze zeggen. Action scoort op dat vlak, volgens Quix, heel hoog bij het publiek, omdat "mensen weten wat ze daar kunnen verwachten en dat ook krijgen".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.