'Nederlands' geen goed verkoopargument

'Nederlands' geen goed verkoopargument
Het feit dat een winkelketen of product Nederlands is, is voor de meeste consumenten geen extra reden om ergens te winkelen of iets te kopen. Het is voor veel klanten bovendien lastig om aan te geven welke winkelketens nog Nederlands zijn.

Herkomst is niet meer te volgen

Dat blijkt uit een onderzoek dat Q&A Research & Consultancy heeft uitgevoerd in opdracht van vastgoedgigant Corio voor het boek Dutch Retailbrands. "We wilden sterke Nederlandse merken laten zien, met een bijzonder eigen verhaal. Daarnaast hebben we onderzocht of Nederlandse consumenten er waarde aan hechten dat die bedrijven van Nederlandse origine zijn. Maar dat bleek totaal niet zo te zijn", stelt Ronald Besemer van Corio in De Telegraaf.

Frank Quix van Q&A is daar niet verrast over. "Het is tegenwoordig toch ook niet meer bij te benen in hoeverre een bedrijf nog echt Nederlands is. Denk je met C&A een echt Nederlands bedrijf in handen te hebben, kom je er achter dat het eigenlijk een internationale, maar vooral Duitse onderneming is. Datzelfde geldt ook voor het 'oer-Hollandse' Hema, dat in Britse handen is", zegt hij.

 

Ook weinig relevant

Klanten vinden het dan ook gewoon moeilijk om aan te geven welke ketens Nederlands zijn. "De merken die uiteindelijk veel genoemd werden, waren Albert Heijn, V&D, Hema, Blokker, C&A en Wehkamp. Mensen weten dat dit Nederlandse merken zijn, maar wat hen betreft hoeven deze ketens hen daar verder niet op te wijzen."

 

Belangrijker vinden consumenten dat winkels gewoon doen wat ze zeggen. Action scoort op dat vlak, volgens Quix, heel hoog bij het publiek, omdat "mensen weten wat ze daar kunnen verwachten en dat ook krijgen".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top