'Nederlands' geen goed verkoopargument

'Nederlands' geen goed verkoopargument
Het feit dat een winkelketen of product Nederlands is, is voor de meeste consumenten geen extra reden om ergens te winkelen of iets te kopen. Het is voor veel klanten bovendien lastig om aan te geven welke winkelketens nog Nederlands zijn.

Herkomst is niet meer te volgen

Dat blijkt uit een onderzoek dat Q&A Research & Consultancy heeft uitgevoerd in opdracht van vastgoedgigant Corio voor het boek Dutch Retailbrands. "We wilden sterke Nederlandse merken laten zien, met een bijzonder eigen verhaal. Daarnaast hebben we onderzocht of Nederlandse consumenten er waarde aan hechten dat die bedrijven van Nederlandse origine zijn. Maar dat bleek totaal niet zo te zijn", stelt Ronald Besemer van Corio in De Telegraaf.

Frank Quix van Q&A is daar niet verrast over. "Het is tegenwoordig toch ook niet meer bij te benen in hoeverre een bedrijf nog echt Nederlands is. Denk je met C&A een echt Nederlands bedrijf in handen te hebben, kom je er achter dat het eigenlijk een internationale, maar vooral Duitse onderneming is. Datzelfde geldt ook voor het 'oer-Hollandse' Hema, dat in Britse handen is", zegt hij.

 

Ook weinig relevant

Klanten vinden het dan ook gewoon moeilijk om aan te geven welke ketens Nederlands zijn. "De merken die uiteindelijk veel genoemd werden, waren Albert Heijn, V&D, Hema, Blokker, C&A en Wehkamp. Mensen weten dat dit Nederlandse merken zijn, maar wat hen betreft hoeven deze ketens hen daar verder niet op te wijzen."

 

Belangrijker vinden consumenten dat winkels gewoon doen wat ze zeggen. Action scoort op dat vlak, volgens Quix, heel hoog bij het publiek, omdat "mensen weten wat ze daar kunnen verwachten en dat ook krijgen".

Tags: