Nederlandse consument blijft pessimistischer

Nederlandse consument blijft pessimistischer

In Nederland viel er voor de tweede maand op rij een daling van het consumentenvertrouwen te noteren. In België steeg het vertrouwen van de consument daarentegen in juli nu al voor de vierde maand op rij. De toestand blijft in Nederland dan ook erg kwetsbaar.

Nederlanders houden de buidel dicht

In Nederland ging het consumentenvertrouwen er in juli opnieuw op achteruit. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde in juli met 2 punten naar -38 punten. De lichte daling kwam doordat de Nederlandse consumenten negatiever waren over het economisch klimaat. Hun koopbereidheid bleef onverminderd laag.


Het oordeel over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, veranderde nauwelijks. Daarin speelt ook de inschatting van de eigen financiële situatie een rol. De voorbije twaalf maanden was die iets minder ongunstig geworden, maar in de volgende twaalf maanden hebben de Nederlanders maar weinig vertrouwen. Met een erg zwakke Nederlandse arbeidsmarkt is dat allerminst verrassend.

 

Belg krijgt weer meer vertrouwen in de economie

De verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen in juli was dan weer volledig toe te schrijven aan betere macro-economische vooruitzichten. Zo is de vrees voor een toename van de werkloosheid in de komende twaalf maanden duidelijk afgenomen. Dit hangt samen met een meer rooskleurige inschatting van de economie.


De index van het consumentenvertrouwen van de Belgische Nationale Bank verdapperde deze maand van -18 punten naar -16 punten. Dat er geen sterkere vooruitgang kwam, was te wijten aan de iets minder gunstige prognoses voor de persoonlijke financiële situatie en het spaarvermogen in het komende jaar. Mogelijke besparingen en/of nieuwe belastingen die de regeringen er overwegen om hun rekeningen op orde te krijgen, zijn hieraan niet vreemd.


De cijfers over het consumentenvertrouwen tussen België en Nederland komen op een andere manier tot stand en zijn dus niet onderling vergelijkbaar, de trends wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top