Nederlandse consument blijft pessimistischer

Nederlandse consument blijft pessimistischer

In Nederland viel er voor de tweede maand op rij een daling van het consumentenvertrouwen te noteren. In België steeg het vertrouwen van de consument daarentegen in juli nu al voor de vierde maand op rij. De toestand blijft in Nederland dan ook erg kwetsbaar.

Nederlanders houden de buidel dicht

In Nederland ging het consumentenvertrouwen er in juli opnieuw op achteruit. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde in juli met 2 punten naar -38 punten. De lichte daling kwam doordat de Nederlandse consumenten negatiever waren over het economisch klimaat. Hun koopbereidheid bleef onverminderd laag.


Het oordeel over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, veranderde nauwelijks. Daarin speelt ook de inschatting van de eigen financiële situatie een rol. De voorbije twaalf maanden was die iets minder ongunstig geworden, maar in de volgende twaalf maanden hebben de Nederlanders maar weinig vertrouwen. Met een erg zwakke Nederlandse arbeidsmarkt is dat allerminst verrassend.

 

Belg krijgt weer meer vertrouwen in de economie

De verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen in juli was dan weer volledig toe te schrijven aan betere macro-economische vooruitzichten. Zo is de vrees voor een toename van de werkloosheid in de komende twaalf maanden duidelijk afgenomen. Dit hangt samen met een meer rooskleurige inschatting van de economie.


De index van het consumentenvertrouwen van de Belgische Nationale Bank verdapperde deze maand van -18 punten naar -16 punten. Dat er geen sterkere vooruitgang kwam, was te wijten aan de iets minder gunstige prognoses voor de persoonlijke financiële situatie en het spaarvermogen in het komende jaar. Mogelijke besparingen en/of nieuwe belastingen die de regeringen er overwegen om hun rekeningen op orde te krijgen, zijn hieraan niet vreemd.


De cijfers over het consumentenvertrouwen tussen België en Nederland komen op een andere manier tot stand en zijn dus niet onderling vergelijkbaar, de trends wel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top