Nederlandse consument meer last van kou en crisis dan Belgische

Nederlandse consument meer last van kou en crisis dan Belgische

De Nederlandse consument is in het voorjaar meer thuisgebleven dan de Belgische. Locatus, dat gespecialiseerd is in het verzamelen van gegevens over het winkelgebeuren, noteerde in de Nederlandse winkelstraten een terugval van de trafiek met 10%. In België bleef de daling beperkt tot 3%.

Modewinkels en tuincentra zwaarst getroffen

De combinatie van langdurig koud weer en de weinig florissante economische crisis zorgde voor een fikse daling in het aantal passanten. Vooral de modezaken werden door het slechte weer in het voorjaar geteisterd. Maar ook de tuincentra bleven wachten op klanten.


Zolang het niet warmer werd, bleef de consument knus achter de verwarming.  En wie wel ging winkelen, deed dat vaak minder lang.


Overdekte winkelcentra meer geluk

De impact van het slechte weer was duidelijk merkbaar in het verschil tussen goed en slecht presterende winkelcentra. In Nederland gingen de bezoekerscijfers lager in 80% van de 55 gemonitorde winkelzones. De 20% die standhielden of erop vooruit gingen, betroffen vrijwel allemaal overdekte shoppingcenters.


Per saldo was er gemiddeld een daling van het aantal passanten met 10%. Dat weerspiegelde zich ook in de omzetcijfers van de winkeliers: volgens Locatus zagen de verkooppunten die een daling dienden te slikken, hun verkoop gemiddeld met 15% zakken.


In België meer shoppers op de been

Locatus monitorde ook 21 Belgische winkelgebieden. Hier viel de toestand echter beter mee dan in Nederland: de terugval van het aantal passanten was minder sterk en zodra het weer beter was, kwamen de consumenten toch. Per saldo zakte het bezoekersaantal slechts met 3%.


Zowat de helft van de Belgische winkelgebieden lokte minder bezoekers, de andere helft evenveel of meer. En ook hier zitten vooral overdekte winkelcentra bij de winnaars.


De betere toestand in de Belgische winkelstraten schrijft Locatus toe aan het gegeven dat de Nederlandse consument “blijkbaar in zwaarder economisch weer zit.”


Wel moet er rekening mee worden gehouden dat de telling zich vooral focust op grote winkelcentra en winkelstraten in grote steden. Die trekken per definitie heel wat ‘funshoppers’, mensen die het winkelgebeuren koppelen aan een dagje uit, en dat wordt bij slecht weer nu eenmaal uit- of afgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Primera opent 500e winkel

13/10/2017

Op 14 oktober opent Primera zijn 500e vestiging. Die eer is weggelegd voor ondernemer Remco Pol, die in het winkelcentrum De Driehoek in Oldenzaal zijn tweede winkel zal openen: voor de hele keten al de veertiene opening dit jaar.

Back to top