Nederlandse crisis halveert winst Blokker

Nederlandse crisis halveert winst Blokker

De economische crisis in Nederland, vooral in de woonbranche, heeft Blokker goed te pakken: de omzet van het concern liep 4% terug tot 2,622 miljard euro en de nettowinst halveerde zelfs naar 64 miljoen euro. Omdat ook het nieuwe jaar slecht van start ging, wil de directie geen prognose maken voor het hele boekjaar.

Focus op discount en internet

"We waren getuige van een malaise op de huizenmarkt en daardoor van een teruggang van de woonbranche", zegt bestuursvoorzitter Roland Palmer. Volgens hem heeft ook de Nederlandse btw-verhoging een negatief effect gehad op de cijfers.

 

Blokker zegt zich intussen te hebben aangepast aan de nieuwe realiteit en inversteert tegenwoordig vooral in de discountformule Big Bazar. Vorig boekjaar opende die 29 winkels in Nederland, sinds februari kwamen er zelfs al twaalf bij, om het totaal op 82 te brengen.

 

Voorts zette het bedrijf ook sterker in op het internet. De online verkopen van alle formules dikten aan met 29% tot 67 miljoen euro. Daardoor verschoof de handel in videogames en hardware wel grotendeels naar het web en zag Blokker zich genoodzaakt om de 58 winkels van E-Plaza in Nederland en België te sluiten.

 

Synergieën helpen tegen onzekere toekomst

De formule Marskramer, die huishoudmateriaal verkoopt, zou ook delen in de klappen. Blokker hoopt hiervoor meer synergieën te kunnen realiseren met het hoofdmerk door de ondersteunende diensten te fusioneren.

 

Met die reorganisatie wil Blokker zich wapenen tegen de onzekere toekomst. Ook 2013 ging immers aarzelend van start door het blijvend lage consumentenvertrouwen. Bovendien was de maand maart erg koud, waardoor heel wat kopers thuis bleven.

 

De Blokker-holding overkoepelt winkelformules in de sectoren huishoud (met als speerpunt Blokker zelf), speelgoed (Bart Smit, Intertoys en Maxi Toys), wonen (Leen Bakker) en tuin (Tuincentrum Overvecht) en de groothandels Trend Center en Elektroblok.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top