Nederlandse crisis halveert winst Blokker | RetailDetail

Nederlandse crisis halveert winst Blokker

Nederlandse crisis halveert winst Blokker

De economische crisis in Nederland, vooral in de woonbranche, heeft Blokker goed te pakken: de omzet van het concern liep 4% terug tot 2,622 miljard euro en de nettowinst halveerde zelfs naar 64 miljoen euro. Omdat ook het nieuwe jaar slecht van start ging, wil de directie geen prognose maken voor het hele boekjaar.

Focus op discount en internet

"We waren getuige van een malaise op de huizenmarkt en daardoor van een teruggang van de woonbranche", zegt bestuursvoorzitter Roland Palmer. Volgens hem heeft ook de Nederlandse btw-verhoging een negatief effect gehad op de cijfers.

 

Blokker zegt zich intussen te hebben aangepast aan de nieuwe realiteit en inversteert tegenwoordig vooral in de discountformule Big Bazar. Vorig boekjaar opende die 29 winkels in Nederland, sinds februari kwamen er zelfs al twaalf bij, om het totaal op 82 te brengen.

 

Voorts zette het bedrijf ook sterker in op het internet. De online verkopen van alle formules dikten aan met 29% tot 67 miljoen euro. Daardoor verschoof de handel in videogames en hardware wel grotendeels naar het web en zag Blokker zich genoodzaakt om de 58 winkels van E-Plaza in Nederland en België te sluiten.

 

Synergieën helpen tegen onzekere toekomst

De formule Marskramer, die huishoudmateriaal verkoopt, zou ook delen in de klappen. Blokker hoopt hiervoor meer synergieën te kunnen realiseren met het hoofdmerk door de ondersteunende diensten te fusioneren.

 

Met die reorganisatie wil Blokker zich wapenen tegen de onzekere toekomst. Ook 2013 ging immers aarzelend van start door het blijvend lage consumentenvertrouwen. Bovendien was de maand maart erg koud, waardoor heel wat kopers thuis bleven.

 

De Blokker-holding overkoepelt winkelformules in de sectoren huishoud (met als speerpunt Blokker zelf), speelgoed (Bart Smit, Intertoys en Maxi Toys), wonen (Leen Bakker) en tuin (Tuincentrum Overvecht) en de groothandels Trend Center en Elektroblok.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.