Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017 | RetailDetail

Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017

Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017
Shutterstock

Het voorbije jaar is de Nederlandse retail met meer dan 4% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dat is de grootste groei in meer dan een decennium. De online verkoop maakte zelfs een sprong van 19,5%.

 

Bijna op niveau pre-crisis

Ten opzichte van 2016 is de omzet in de Nederlandse detailhandel vorig jaar met 4,2% gestegen. Daarbij ging het verkochte volume er met 3,1% op vooruit, blijkt uit cijfers van het CBS. Met die groei doet de detailhandel het fors beter dan in 2016, toen er sprake was van een groei van 1,6%. Het is de eerste keer sinds 2006 dat de omzet zo hard groeit.

 

De omzet lag in 2017 wel nog 0,5% lager dan in 2008. Dat is vooral te wijten aan de non-foodwinkels, waar de omzet nog steeds 13% lager ligt dan het niveau van voor de economische crisis. Bij de voedingsmiddelen is er dan weer een groei van 15% ten opzichte van de periode vlak voor de crisis. In 2017 steeg de omzet bij non-foodwinkels met 3,3% en het volume met 3,5%. De grootste stijgingen zijn te vinden in winkels voor doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen. Ook bij de andere sectoren was er sprake van groei, behalve bij consumentelektronica en recreatieartikelen.

 

De winkels in voedings- en genotmiddelen hadden vorig jaar 3,2% meer omzet: die stijging kwam er vooral dankzij prijsstijgingen, want het volume steeg met slechts 1%. Bij supermarkten was de groei groter dan bij speciaalzaken. Bij die laatste lag het volume ook lager dan een jaar eerder.

 

Online werd er in 2017 19,5% meer omzet gehaald. Handelaars met online als hoofdactiviteit zagen hun omzet met 18% stijgen, terwijl bij verkopers waar online handel eerder een nevenactiviteit de omzet met 22% groeide.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.