Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017 | RetailDetail

Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017

Nederlandse detailhandel kende sterke groei in 2017
Shutterstock

Het voorbije jaar is de Nederlandse retail met meer dan 4% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dat is de grootste groei in meer dan een decennium. De online verkoop maakte zelfs een sprong van 19,5%.

 

Bijna op niveau pre-crisis

Ten opzichte van 2016 is de omzet in de Nederlandse detailhandel vorig jaar met 4,2% gestegen. Daarbij ging het verkochte volume er met 3,1% op vooruit, blijkt uit cijfers van het CBS. Met die groei doet de detailhandel het fors beter dan in 2016, toen er sprake was van een groei van 1,6%. Het is de eerste keer sinds 2006 dat de omzet zo hard groeit.

 

De omzet lag in 2017 wel nog 0,5% lager dan in 2008. Dat is vooral te wijten aan de non-foodwinkels, waar de omzet nog steeds 13% lager ligt dan het niveau van voor de economische crisis. Bij de voedingsmiddelen is er dan weer een groei van 15% ten opzichte van de periode vlak voor de crisis. In 2017 steeg de omzet bij non-foodwinkels met 3,3% en het volume met 3,5%. De grootste stijgingen zijn te vinden in winkels voor doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen. Ook bij de andere sectoren was er sprake van groei, behalve bij consumentelektronica en recreatieartikelen.

 

De winkels in voedings- en genotmiddelen hadden vorig jaar 3,2% meer omzet: die stijging kwam er vooral dankzij prijsstijgingen, want het volume steeg met slechts 1%. Bij supermarkten was de groei groter dan bij speciaalzaken. Bij die laatste lag het volume ook lager dan een jaar eerder.

 

Online werd er in 2017 19,5% meer omzet gehaald. Handelaars met online als hoofdactiviteit zagen hun omzet met 18% stijgen, terwijl bij verkopers waar online handel eerder een nevenactiviteit de omzet met 22% groeide.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.