Nederlandse online groei vertraagt | RetailDetail

Nederlandse online groei vertraagt

Nederlandse online groei vertraagt
Thuiswinkel.org

De omzet uit e-commerce is in Nederland in 2017 opnieuw met meer dan 10% gegroeid, maar ten opzichte van een jaar eerder is de groei wel vertraagd. In totaal werd er in 2017 22,5 miljard euro online uitgegeven.

 

“Steeds belangrijker”

“Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In 2017 werd er 12,7 miljard euro uitgegeven aan producten, waardoor e-commerce in Nederland goed is voor 9,7% van de totale omzet binnen de retailsector. In 2016 was dat slechts 8,4%, vijf jaar geleden zelfs amper half zo veel. Dat blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

 

Ten opzichte van 2016 is de groei wel vertraagd: vorig jaar steeg de online omzet met 13%, terwijl dat in 2016 nog 22% was. Ook het aantal online aankopen groeide trager: met 17% in 2017 tegenover +22% in 2016. 95% van de Nederlanders ouder dan 15 jaar deed in 2017 een online aankoop, goed voor een totaal van 201,7 miljoen aankopen.

 

De sterkste groei was te vinden in de schoonheidssector, waar de omzet in 2017 met 46% steeg. Ook bij ‘Food/Nearfood’ en bij ‘Home & Garden’ steeg de online verkoop met meer dan 30%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.