Nederlandse webwinkels blijven retourwetgeving overtreden | RetailDetail

Nederlandse webwinkels blijven retourwetgeving overtreden

Nederlandse webwinkels blijven retourwetgeving overtreden

Een groot aantal Nederlandse webwinkels blijft de regelgeving rond retourzendingen overtreden, zegt de Consumentenbond. In totaal zou de consument zo dit jaar voor twaalf miljoen euro gedupeerd zijn.

“Het dringt niet door”

Bij het onderzoek deed de Consumentenbond bij meer dan 200 webwinkels telkens drie bestellingen. Elke bestelling werd binnen 14 dagen geretourneerd, waardoor de online shops verplicht zijn om de klant binnen 14 dagen volledig terug te betalen, inclusief verzendingskosten.

 

36% van de webwinkels betaalde echter bij minstens één van de drie bestellingen de bezorgkosten niet terug, 18% deed dat zelfs bij geen enkele bestelling. Een aantal winkels betaalde daarnaast het aankoopbedrag te laat of helemaal niet terug. “Het lijkt bij veel onlineverkopers maar niet door te willen dringen dat terugbetalen van bezorgkosten geen gunst of service is, maar een wettelijke verplichting waar iedere webwinkel aan moet voldoen”, aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

 

Een aantal webwinkels vindt bovendien dat ze niet in de fout gaan: Parfumklik.nl zegt dat de Europese wetgeving niet van toepassing is, omdat het in het Verenigd Koninkrijk gevestigd is. Kiabi vraagt dan weer dat klanten de juiste juridische termen gebruiken wanneer ze iets retourneren, anders wordt hun klacht in de vuilnisbak gegooid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.