Nemen robots de winkel over? | RetailDetail

Nemen robots de winkel over?

Nemen robots de winkel over?
Home Of Retail

Worden winkelmedewerkers binnenkort vervangen door robots? Een fascinerende maar ook wat beangstigende vraag. RetailDetail gaat op zoek naar antwoorden in het nieuwe co-creatieplatform Home of Retail.

Shopper ziet het zitten

Robotisering heeft vandaag al een impact op logistieke processen, maar welke rol blijft weggelegd voor mensen in de winkel? Een nieuwe studie van Roland Berger beantwoordt deze prangende vraag. De resultaten worden op 7 juni in Antwerpen onthuld, bij de officiële 'grand opening' van het co-creatieplatform Home of Retail.

 

Enkele inzichten? Meestal worden robots ingezet om klanten te verwelkomen, te informeren, te entertainen en producten te promoten. Na een test met Pepper-robots bij Carrefour bleek het aantal interacties met de robots wel dertig keer hoger te liggen dan die met digitale terminals. Shoppers zien het dus wel zitten. Nissan-dealers kregen 18% meer klanten over de vloer wanneer ze robots inzetten, het Japanse Softbank verwelkomde zelfs 38% meer klanten en Nestlé verkocht 15% meer wanneer het robots inzette als verkopers in Japanse warenhuizen.

 

Inspirerend verhaal

Woensdag komt een internationaal gezelschap van pers, politici, retailers en experts met alle zintuigen ervaren hoe de shopper morgen zijn inkopen zal doen. Het unieke kenniscentrum Home of Retail brengt retailers en experts bijeen om samen te bouwen aan de toekomst van het winkelen; nergens ter wereld bestaat een vergelijkbaar initiatief.

 

Kennismaken met dit grensverleggend project? Dit filmpje licht al een tipje van de sluier. Bekende namen als Erwin Van Osta (Hubo), Gino Van Ossel (Vlerick), Cate Trotter (Insider Trends) en Herman Toch (Anchorage) zijn al enthousiast. Ontdek een inspirerend verhaal!

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.