Nieuw vijf-eurobiljet strop voor deel ondernemers

Nieuw vijf-eurobiljet strop voor deel ondernemers

De invoering van het nieuwe biljet van vijf euro heeft een groep ondernemers in Nederland op kosten gejaagd. Zij moeten nieuwe apparatuur aanschaffen om biljetten op echtheid te testen of hebben grote problemen met hun geldtelmachines.

2000 euro voor nieuwe geldtellers

Belangenbehartiger voor zelfstandige supermarktondernemers Het Vakcentrum luidt wel de noodklok, maar kon niet precies achterhalen hoe groot de schade exact is. Wel is er intussen contact opgenomen met De Nederlandsche Bank om te voorkomen dat deze problemen zich in de toekomst opnieuw kunnen voordoen. De investering in een nieuwe geldtelmachine bedraagt al snel tweeduizend euro, terwijl ook de biljettesters niet goedkoop zijn.

 

Het probleem van de getroffen ondernemers is dat zij apparaten hebben waarvan de software niet kan worden bijgewerkt om het nieuwe biljet te herkennen. Het nieuwe biljet is op 2 mei in omloop gebracht en vormt een voorbode voor de verdere vervanging van een aantal eurobiljetten.

 

Detailhandel Nederland heeft over het probleem nog geen klachten gehad, maar kan het zich wel voorstellen: "Nieuwe eurobiljetten hebben andere kenmerken en daar moet de software op aangepast worden. Zo’n update kost sowieso altijd geld, dat is vervelend. Het is een afweging die je als winkelier moet maken; vals geld is ook een kostenpost", zegt een woordvoerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top