Nieuwe eigenaar voor brillenketen Hans Anders | RetailDetail

Nieuwe eigenaar voor brillenketen Hans Anders

Nieuwe eigenaar voor brillenketen Hans Anders

Optiekketen Hans Anders heeft in investeringsfonds 3i een nieuwe eigenaar gevonden. Alpha en Alpinvest, twee andere investeringsfondsen, waren al een tijdje op zoek naar een nieuwe eigenaar voor Hans Anders.

200 miljoen euro

3i legt nu ongeveer 200 miljoen euro op tafel voor de aandelen van de brillenverkoper en ook het huidige management onder leiding van algemeen directeur Remco Boerefijn, investeert in de nieuwe structuur. “We willen met Hans Anders blijven groeien in de bestaande markten en ook nieuwe markten opzoeken, op eigen kracht of via overnames. Beide scenarios zijn mogelijk”, zegt 3i-vennoot Robert Van Goethem.

 

Alpha en Alpinvest zullen alvast tevreden zijn eindelijk een overnemer te hebben gevonden voor Hans Anders. In maart van 2016 deden ze al een (gefaalde) poging om de keten te verkopen en ook een tweede poging op het einde van 2016 was niet succesvol. Telkens knapten de geïnteresseerden af op de hoge vraagprijs, toen nog ongeveer 300 miljoen euro.

 

Expansie

Met 3i krijgt Hans Anders een eigenaar die al heel wat ervaring heeft in het discountsegment, want het is ook al eigenaar van Action en de fitnessketen Basic-Fit, die zich allebei richten op de onderkant van de markt.

 

Onder de nieuwe eigenaar zal er alvast verder worden gegaan met de expansieplannen. Hans Anders heeft momenteel al 456 winkels in Nederland, Frankrijk, België en Zweden en tegen het einde van dit jaar moeten dat er minimum 475 zijn. Vorig jaar kwamen er in België negen nieuwe winkels bij en ook dit jaar moet dat tempo aangehouden worden.

 

Daarnaast zal Hans Anders ook investeren in het renoveren van de bestaande winkels. De keten wil in de toekomst dan ook meer de aandacht leggen op de verkoop van merken en niet enkel op het discountimago.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.