Nieuwe eigenaar voor brillenketen Hans Anders | RetailDetail

Nieuwe eigenaar voor brillenketen Hans Anders

Nieuwe eigenaar voor brillenketen Hans Anders

Optiekketen Hans Anders heeft in investeringsfonds 3i een nieuwe eigenaar gevonden. Alpha en Alpinvest, twee andere investeringsfondsen, waren al een tijdje op zoek naar een nieuwe eigenaar voor Hans Anders.

200 miljoen euro

3i legt nu ongeveer 200 miljoen euro op tafel voor de aandelen van de brillenverkoper en ook het huidige management onder leiding van algemeen directeur Remco Boerefijn, investeert in de nieuwe structuur. “We willen met Hans Anders blijven groeien in de bestaande markten en ook nieuwe markten opzoeken, op eigen kracht of via overnames. Beide scenarios zijn mogelijk”, zegt 3i-vennoot Robert Van Goethem.

 

Alpha en Alpinvest zullen alvast tevreden zijn eindelijk een overnemer te hebben gevonden voor Hans Anders. In maart van 2016 deden ze al een (gefaalde) poging om de keten te verkopen en ook een tweede poging op het einde van 2016 was niet succesvol. Telkens knapten de geïnteresseerden af op de hoge vraagprijs, toen nog ongeveer 300 miljoen euro.

 

Expansie

Met 3i krijgt Hans Anders een eigenaar die al heel wat ervaring heeft in het discountsegment, want het is ook al eigenaar van Action en de fitnessketen Basic-Fit, die zich allebei richten op de onderkant van de markt.

 

Onder de nieuwe eigenaar zal er alvast verder worden gegaan met de expansieplannen. Hans Anders heeft momenteel al 456 winkels in Nederland, Frankrijk, België en Zweden en tegen het einde van dit jaar moeten dat er minimum 475 zijn. Vorig jaar kwamen er in België negen nieuwe winkels bij en ook dit jaar moet dat tempo aangehouden worden.

 

Daarnaast zal Hans Anders ook investeren in het renoveren van de bestaande winkels. De keten wil in de toekomst dan ook meer de aandacht leggen op de verkoop van merken en niet enkel op het discountimago.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.