Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald | RetailDetail

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

 

Twee jaar garantie in heel Europa

Het voorstel houdt in dat consumenten voortaan in heel Europa twee jaar garantie krijgen bij aankopen. In een aantal landen, waaronder België, was dat al langer zo, maar er zijn momenteel ook nog heel wat uitzonderingen. Naast de verplichting tot twee jaar garantie dat de termijn voor verborgen gebreken opgetrokken wordt tot een jaar. Momenteel moet de Belgische consument na zes maanden al kunnen bewijzen dat een defect het gevolg is van een fout van de producent. Binnenkort moet dat mogelijk dus pas na een jaar. 

 

”De consument koopt vandaag ook over de grens en moet dan rekening houden met verschillende regels. Nu wordt het veel duidelijker voor hem en dat kunnen we alleen maar toejuichen. De consument krijgt twee jaar garantie. Dat was al zo in ons land, maar dat geldt nu overal in Europa. Of je nu een toestel koopt in België of in Frankrijk, in een fysieke winkel of in een webwinkel op het internet, overal gelden dezelfde garantieregels”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. De Belgische handelaarsfederatie zegt dan ook tevreden te zijn met de beslissing van het Europees Parlement.

 

De volgende stap is een goedkeuring door de Europese Raad, waarna werk kan worden gemaakt van de effectieve regelgeving.

 

Te veel uitzonderingen

Bij Unizo zijn ze alvast tevreden dat de garantietermijn niet verlengd wordt. "Een goede zaak", erkent Danny Van Assche van Unizo. "Alleen verlengt het voorstel nu de periode waarin niet de consument maar de betrokken handelaar moet bewijzen dat hij niet verantwoordelijk is voor het defect, van zes maanden naar een jaar. Waardoor de consument weer minder eigen verantwoordelijkheid moet nemen, in het nadeel van de handelaar."

 

De organisatie betreurt ook dat de lidstaten nog de mogelijkheid krijgen om met heel wat uitzonderingen op de proppen te komen. "Hierdoor mist Europa de kans om een effectieve harmonisering door te voeren, die duidelijkheid en rechtszekerheid had kunnen geven aan alle ondernemers en consumenten binnen de Unie.”

 

Bovendien vindt Unizo dat producenten nog te weinig hun verantwoordelijkheid moeten nemen en dat er een apart garantieregime moet komen voor tweedehandsproducten, zoals dat in België al bestaat. “Kortom: deze nieuwe richtlijn is niet alleen een gemiste kans, maar betekent ook helemaal geen verbetering voor de Europese handelaars in consumentengoederen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.