Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald | RetailDetail

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

 

Twee jaar garantie in heel Europa

Het voorstel houdt in dat consumenten voortaan in heel Europa twee jaar garantie krijgen bij aankopen. In een aantal landen, waaronder België, was dat al langer zo, maar er zijn momenteel ook nog heel wat uitzonderingen. Naast de verplichting tot twee jaar garantie dat de termijn voor verborgen gebreken opgetrokken wordt tot een jaar. Momenteel moet de Belgische consument na zes maanden al kunnen bewijzen dat een defect het gevolg is van een fout van de producent. Binnenkort moet dat mogelijk dus pas na een jaar. 

 

”De consument koopt vandaag ook over de grens en moet dan rekening houden met verschillende regels. Nu wordt het veel duidelijker voor hem en dat kunnen we alleen maar toejuichen. De consument krijgt twee jaar garantie. Dat was al zo in ons land, maar dat geldt nu overal in Europa. Of je nu een toestel koopt in België of in Frankrijk, in een fysieke winkel of in een webwinkel op het internet, overal gelden dezelfde garantieregels”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. De Belgische handelaarsfederatie zegt dan ook tevreden te zijn met de beslissing van het Europees Parlement.

 

De volgende stap is een goedkeuring door de Europese Raad, waarna werk kan worden gemaakt van de effectieve regelgeving.

 

Te veel uitzonderingen

Bij Unizo zijn ze alvast tevreden dat de garantietermijn niet verlengd wordt. "Een goede zaak", erkent Danny Van Assche van Unizo. "Alleen verlengt het voorstel nu de periode waarin niet de consument maar de betrokken handelaar moet bewijzen dat hij niet verantwoordelijk is voor het defect, van zes maanden naar een jaar. Waardoor de consument weer minder eigen verantwoordelijkheid moet nemen, in het nadeel van de handelaar."

 

De organisatie betreurt ook dat de lidstaten nog de mogelijkheid krijgen om met heel wat uitzonderingen op de proppen te komen. "Hierdoor mist Europa de kans om een effectieve harmonisering door te voeren, die duidelijkheid en rechtszekerheid had kunnen geven aan alle ondernemers en consumenten binnen de Unie.”

 

Bovendien vindt Unizo dat producenten nog te weinig hun verantwoordelijkheid moeten nemen en dat er een apart garantieregime moet komen voor tweedehandsproducten, zoals dat in België al bestaat. “Kortom: deze nieuwe richtlijn is niet alleen een gemiste kans, maar betekent ook helemaal geen verbetering voor de Europese handelaars in consumentengoederen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.