Nieuwe gedragsregels franchisesector mogelijk in wet vastgelegd | RetailDetail

Nieuwe gedragsregels franchisesector mogelijk in wet vastgelegd

Nieuwe gedragsregels franchisesector mogelijk in wet vastgelegd
http://www.shutterstock.com/nl/pic-205681468/

Minister van Economische Zaken Henk Kamp wil bekijken of de nieuwe gedragsregels voor de franchisesector ook kunnen worden vastgelegd in een nieuwe wet. Daarmee zou hij ingaan op een vraag van het Vakcentrum.

 

Goede leidraad

De koepelvereniging voor supermarktondernemers is immers al langer vragende partij om de nieuwe Nederlandse Franchise Code, waarin de rechten en plichten van franchisenemers en -gevers zijn neergeschreven, wettelijk vast te leggen.

 

“Hier is lang voor gestreden. Onze directeurs Patricia Hoogstraaten en Gerald ten Have hebben de belangen van de franchisenemers op uitstekende wijze behartigd in de schrijfcommissie. Met deze code ligt er een goede basis voor de toekomst. Essentieel is wel dat de code wettelijk wordt verankerd”, liet het Vakcentrum eerder al verstaan aan Distrifood.

 

Ook minister Kamp lijkt die gedachtegang nu te volgen, want hij ziet de code als een goede leidraad om in de toekomst ook voor de rechter geschillen op te lossen. “Deze franchisecode is zo belangrijk dat naleving moet worden gewaarborgd. Ik verken momenteel samen met mijn collega van Veiligheid en Justitie de mogelijkheden voor wettelijke verankering van de Nederlandse Franchise Code”, zegt Kamp volgens Distrifood. Er zal ook een geschillencommissie komen, die moet voorkomen dat er gerechtelijke stappen moeten worden gezet bij problemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.