Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak | RetailDetail

Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Bij een grote actie van de Economische Inspectie vorige week zijn meer dan 7.000 namaakspullen in beslag genomen: van parfums over handtassen en designerkledij tot zelfs voetbaloutfits van onder meer de Rode Duivels.

 

Voor ruim 1 miljoen euro aan waarde

Op 12 mei  vielen controleurs van de FOD Economie samen met de lokale politie binnen op vijf plaatsen in het Brussels Gewest. Op vier daarvan ontdekten ze kelderruimtes die helemaal ingericht waren als winkels met uitsluitend namaakproducten.

 

Alle namaakproducten, ruim 7.000 in het totaal, werden meteen in beslag genomen. Daarbij parfums, handtassen en designerkledij, maar ook meer dan duizend voetbalkledingstukken zoals trainings, T-shirts en petten van verschillende landenteams, waaronder de Rode Duivels.

 

"Met het Europees Kampioenschap voetbal voor de deur willen ook namaakverkopers duidelijk hun graantje meepikken", zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V). De geschatte verkoopwaarde van de in beslag genomen namaakspullen bedraagt meer dan één miljoen euro.

 

Al 15 controles naar Rode Duivels-spullen

De FOD Economie deed dit jaar al een vijftiental controleacties naar namaakproducten van de Rode Duivels. Het merendeel had betrekking op firma's die op hun website of in hun nieuwsbrieven misbruik maakten van de beschermde merken van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Ook bij particulieren die namaaktruitjes bestelden op internet en doorverkochten waren er controles. Daarbij werd een honderdtal nagemaakte trainings van de Rode Duivels ontdekt.

 

"Ik vraag de FOD Economie om ook de komende weken controles te blijven doen in het kader van het EK Voetbal in Frankrijk”, zegt Kris Peeters, die benadrukt dat “bijvoorbeeld de merknaam Rode Duivels, het logo van de voetbalbond, het drietandlogo en foto's van de spelers beschermd zijn en dus niet zomaar gebruikt mogen worden. Ook de UEFA heeft heel wat beschermde merken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.