Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak | RetailDetail

Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Nieuwe grootscheepse actie tegen namaak

Bij een grote actie van de Economische Inspectie vorige week zijn meer dan 7.000 namaakspullen in beslag genomen: van parfums over handtassen en designerkledij tot zelfs voetbaloutfits van onder meer de Rode Duivels.

 

Voor ruim 1 miljoen euro aan waarde

Op 12 mei  vielen controleurs van de FOD Economie samen met de lokale politie binnen op vijf plaatsen in het Brussels Gewest. Op vier daarvan ontdekten ze kelderruimtes die helemaal ingericht waren als winkels met uitsluitend namaakproducten.

 

Alle namaakproducten, ruim 7.000 in het totaal, werden meteen in beslag genomen. Daarbij parfums, handtassen en designerkledij, maar ook meer dan duizend voetbalkledingstukken zoals trainings, T-shirts en petten van verschillende landenteams, waaronder de Rode Duivels.

 

"Met het Europees Kampioenschap voetbal voor de deur willen ook namaakverkopers duidelijk hun graantje meepikken", zegt minister van Economie Kris Peeters (CD&V). De geschatte verkoopwaarde van de in beslag genomen namaakspullen bedraagt meer dan één miljoen euro.

 

Al 15 controles naar Rode Duivels-spullen

De FOD Economie deed dit jaar al een vijftiental controleacties naar namaakproducten van de Rode Duivels. Het merendeel had betrekking op firma's die op hun website of in hun nieuwsbrieven misbruik maakten van de beschermde merken van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Ook bij particulieren die namaaktruitjes bestelden op internet en doorverkochten waren er controles. Daarbij werd een honderdtal nagemaakte trainings van de Rode Duivels ontdekt.

 

"Ik vraag de FOD Economie om ook de komende weken controles te blijven doen in het kader van het EK Voetbal in Frankrijk”, zegt Kris Peeters, die benadrukt dat “bijvoorbeeld de merknaam Rode Duivels, het logo van de voetbalbond, het drietandlogo en foto's van de spelers beschermd zijn en dus niet zomaar gebruikt mogen worden. Ook de UEFA heeft heel wat beschermde merken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.