Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers | RetailDetail

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Polen wil met behulp van een nieuwe belasting voor retailers ongeveer 2 miljard zloty (448 miljoen euro) inzamelen. De nieuwe belasting zal vooral gericht zijn op buitenlandse retailers, zoals Tesco en Schwarz Group (Lidl).

 

Goedkeuring Europa nodig

De nieuwe belasting werkt volgens een progressieve schaal, waarbij retailers die minder dan 1,5 miljoen zloty (336.000 euro) omzet per maand realiseren geen extra belasting zullen moeten betalen. Bedrijven met een omzet tussen 1,5 miljoen zloty en 300 miljoen zloty (67 miljoen euro) betalen 0,7 procent extra belastingen en retailers die een maandelijkse omzet hebben die groter is dan 300 miljoen zloty betalen 1,3 procent belastingen.

 

Binnen de Poolse regering hopen ze nu dat de nieuwe regeling zal goedgekeurd worden door de Europese Unie. Eerder werd Hongarije nochtans al op de vingers getikt voor een gelijkaardig plan, omdat het volgens Europa een oneerlijk voordeel zou zijn voor kleinere retailers.

 

Het Portugese Jeronimo zal althans het grootste slachtoffer worden van de nieuwe belasting. Dat bedrijf rijft maandelijks 39 miljard zloty (8,72 miljard euro) aan omzet binnen, waarop het binnenkort dus misschien 1,3 procent extra belastingen zal moeten betalen. In Polen zijn de vijf grootste retailers allemaal buitenlandse bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.