Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers | RetailDetail

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Nieuwe Poolse belasting richt zich op buitenlandse retailers

Polen wil met behulp van een nieuwe belasting voor retailers ongeveer 2 miljard zloty (448 miljoen euro) inzamelen. De nieuwe belasting zal vooral gericht zijn op buitenlandse retailers, zoals Tesco en Schwarz Group (Lidl).

 

Goedkeuring Europa nodig

De nieuwe belasting werkt volgens een progressieve schaal, waarbij retailers die minder dan 1,5 miljoen zloty (336.000 euro) omzet per maand realiseren geen extra belasting zullen moeten betalen. Bedrijven met een omzet tussen 1,5 miljoen zloty en 300 miljoen zloty (67 miljoen euro) betalen 0,7 procent extra belastingen en retailers die een maandelijkse omzet hebben die groter is dan 300 miljoen zloty betalen 1,3 procent belastingen.

 

Binnen de Poolse regering hopen ze nu dat de nieuwe regeling zal goedgekeurd worden door de Europese Unie. Eerder werd Hongarije nochtans al op de vingers getikt voor een gelijkaardig plan, omdat het volgens Europa een oneerlijk voordeel zou zijn voor kleinere retailers.

 

Het Portugese Jeronimo zal althans het grootste slachtoffer worden van de nieuwe belasting. Dat bedrijf rijft maandelijks 39 miljard zloty (8,72 miljard euro) aan omzet binnen, waarop het binnenkort dus misschien 1,3 procent extra belastingen zal moeten betalen. In Polen zijn de vijf grootste retailers allemaal buitenlandse bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.