Nieuwe regelgeving zet strop op wildgroei Antwerpse nachtwinkels | RetailDetail

Nieuwe regelgeving zet strop op wildgroei Antwerpse nachtwinkels

Nieuwe regelgeving zet strop op wildgroei Antwerpse nachtwinkels

De Antwerpse gemeenteraad heeft een aanpassing doorgevoerd aan de wetgeving rond de openingsuren in de binnenstad. Daardoor kan de gemeenteraad voortaan zelf de openingstijden bepalen.

 

Toeristisch centrum

Twee jaar geleden werd de Antwerpse binnenstad officieel erkend als een toeristisch centrum. Dat was nodig om de zondagopeningen mogelijk te maken, maar het had ook als effect dat alle verplichte openingsuren wegvielen. Een aantal nachtwinkels profiteerde daarvan om voortaan dag en nacht open te blijven, zonder de nodige vergunningen en belastingen voor een nachtwinkel.

 

Het zorgde bovendien voor een wildgroei van dat soort winkels en daarbovenop vonden nachtwinkels buiten het centrum dat ze werden benadeeld door de strengere regels, die voor hen wel gelden.

 

Om dat tegen te gaan, is de regelgeving voor de binnenstad nu aangepast, waardoor dagwinkels op gewone weekdagen nog maar tot 21u mogen open zijn en op vrijdag en een dag voor een feestdag tot 22u. Winkels die nu dus 24 uur per dag geopend zijn, zullen voortaan om 21u de deuren moeten sluiten of een nieuw statuut moeten aanvragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.