Nieuwe reorganisatie bij Makro | RetailDetail

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Bij een nieuwe reorganisatie bij Makro dreigen meer dan 500 jobs verloren te gaan. Dat heeft de directie van Makro in België maandag bekend gemaakt tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad.

Maximaal 505 banen verdwijnen

De reorganisatie bij Makro bedreigt de baan van maximaal 505 werknemers en zal gepaard gaan met een investeringsplan van 61 miljoen euro. Daarbij wil Makro een sterkere focus leggen op horeca en een versnelde groei. Het plan zal geleidelijk uitgevoerd worden en moet eind 2018 afgerond zijn. De directie wil daarbij zoveel mogelijk naakte ontslagen vermijden.

 

In de nieuwe strategie zal Makro zich richten op twee types klanten: particulieren en professionele vaklui in bouw/renovatie en tuinaanleg. Met het eigen merk zal het focussen op “good food (een buitengewoon assortiment aan kwaliteitsvoeding), party (alles voor het feest, gaande van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis, gaande van kaarsen tot bakstenen en cement)”. Voor de andere productcategorieën gaat het op zoek naar gespecialiseerde partners.

 

Naast de aanpassing van het assortiment wil Makro ook de winkels aantrekkelijker maken en de aanpak rond logistiek en administratie vereenvoudigen.

 

Snellere expansie Metro

Ook bij Metro vinden er veranderingen plaats: die keten van groothandels is gespecialiseerd in horecaproducten en opent binnenkort zijn tiende filiaal in België, al wil het de komende jaren nog verder uitbreiden. Metro wil ook leveringen blijven uitvoeren, maar dat zal in de toekomst vanuit een centraal punt georganiseerd worden en niet langer per winkel.

 

Tot slot zullen de overkoepelende diensten van Makro en Metro binnenkort gesplitst worden, waarbij in de nabijheid van winkels gespecialiseerde hoofdzetels van Makro en Metro gecreëerd zullen worden.

 

“We geloven sterk in een gezonde, winstgevende toekomst voor Makro en Metro dankzij de nieuwe commerciële strategie voor beide merken en ons investeringsplan van 61 miljoen euro. We spelen duidelijk in op de behoefte van de klant door middel van specialisatie.  We benadrukken ook dat het plan voorziet in het behoud van alle bestaande winkels. We zetten de groei van METRO verder, met een aantal heel concrete plannen voor nieuwe winkelopeningen”, verduidelijken Antonio Baptista, CEO van Makro België en Vincent Nolf, CEO van Metro België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.