Nieuwe reorganisatie bij Makro | RetailDetail

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Nieuwe reorganisatie bij Makro

Bij een nieuwe reorganisatie bij Makro dreigen meer dan 500 jobs verloren te gaan. Dat heeft de directie van Makro in België maandag bekend gemaakt tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad.

Maximaal 505 banen verdwijnen

De reorganisatie bij Makro bedreigt de baan van maximaal 505 werknemers en zal gepaard gaan met een investeringsplan van 61 miljoen euro. Daarbij wil Makro een sterkere focus leggen op horeca en een versnelde groei. Het plan zal geleidelijk uitgevoerd worden en moet eind 2018 afgerond zijn. De directie wil daarbij zoveel mogelijk naakte ontslagen vermijden.

 

In de nieuwe strategie zal Makro zich richten op twee types klanten: particulieren en professionele vaklui in bouw/renovatie en tuinaanleg. Met het eigen merk zal het focussen op “good food (een buitengewoon assortiment aan kwaliteitsvoeding), party (alles voor het feest, gaande van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis, gaande van kaarsen tot bakstenen en cement)”. Voor de andere productcategorieën gaat het op zoek naar gespecialiseerde partners.

 

Naast de aanpassing van het assortiment wil Makro ook de winkels aantrekkelijker maken en de aanpak rond logistiek en administratie vereenvoudigen.

 

Snellere expansie Metro

Ook bij Metro vinden er veranderingen plaats: die keten van groothandels is gespecialiseerd in horecaproducten en opent binnenkort zijn tiende filiaal in België, al wil het de komende jaren nog verder uitbreiden. Metro wil ook leveringen blijven uitvoeren, maar dat zal in de toekomst vanuit een centraal punt georganiseerd worden en niet langer per winkel.

 

Tot slot zullen de overkoepelende diensten van Makro en Metro binnenkort gesplitst worden, waarbij in de nabijheid van winkels gespecialiseerde hoofdzetels van Makro en Metro gecreëerd zullen worden.

 

“We geloven sterk in een gezonde, winstgevende toekomst voor Makro en Metro dankzij de nieuwe commerciële strategie voor beide merken en ons investeringsplan van 61 miljoen euro. We spelen duidelijk in op de behoefte van de klant door middel van specialisatie.  We benadrukken ook dat het plan voorziet in het behoud van alle bestaande winkels. We zetten de groei van METRO verder, met een aantal heel concrete plannen voor nieuwe winkelopeningen”, verduidelijken Antonio Baptista, CEO van Makro België en Vincent Nolf, CEO van Metro België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.