Nieuwe website moet onafhankelijke krantenwinkel redden

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Drie inkomstenbronnen onder druk

Elke week sluiten in ons land drie krantenwinkels de deuren. De pijnpunten zijn genoegzaam bekend: de klassieke inkomstenbronnen ‑ de verkoop van kranten en magazines, tabakswaren en loterijproducten ‑ brengen almaar minder op. Daar komt ook nog eens de concurrentie van de supermarkten bij. Ondernemersorganisatie Unizo becijferde eerder al dat de gemiddelde rendabiliteit van een krantenwinkel amper één procent is, en dat is dan nog vóór belastingen.

 

Om het tij te (helpen) keren, heeft persdistributeur Ubiway - sinds vorig jaar een dochter van bpost -  DeKrantenwinkel.be gelanceerd. “De ambitie is om uitbaters van krantenwinkels te helpen, onder meer door het aanbieden van vorming op de werkvloer”, zegt Ubiway-topman Nicolas Meire, wiens ouders zelf nog een krantenwinkel hebben uitgebaat.

 

Ze krijgen ook info over hoe ze de terugval van de inkomsten uit de klassieke producten kunnen opvangen met extra activiteiten, zoals een verdeelpunt voor pakjes (Ubiway is ook uitbater van het Kariboo-netwerk) of zelfs een mini-buurtwinkel (zeker in dorpen waar geen bakker, slager of groentewinkel meer is). Tegelijk wil de website de interesse in het krantenwinkelvak opnieuw aanzwengelen. Zo bevat de site een marktplaats, met een overzicht van de winkels die op zoek zijn naar een overnemer.

 

Brede steun

Het initiatief kreeg niet alleen de steun van ondernemersorganisatie Unizo en de beroepsverenigingen van de krantenwinkels, maar ook van de uitgevers van kranten en magazines en van de Nationale Loterij. Een hele prestatie, want de voorbije jaren zat het er meer dan eens bovenarms op tussen al die partijen.

 

Zo voerde Unizo een jarenlange juridische strijd tegen distributeur AMP (een van de filialen van Ubiway) wegens misbruik van machtspositie. De beroepsverenigingen van krantenwinkels waren dan weer kwaad op de Nationale Loterij omdat die de vergoeding op de verkoop van loterijproducten verlaagde. En de uitgevers werden scheef bekeken omdat ze almaar meer het accent leggen op het werven van abonnees en zo de dalende losse verkoop mee in de hand werkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.