Nieuwstraat klopt winkelcentrum Docks bij start solden | RetailDetail

Nieuwstraat klopt winkelcentrum Docks bij start solden

Nieuwstraat klopt winkelcentrum Docks bij start solden

De start van de wintersolden in Brussel betekende dit jaar de eerste krachtmeting tussen de traditionele Nieuwstraat en de nieuwe concurrent, het winkelcentrum Docks Bruxsel. De eerste dagen deed de Nieuwstraat het alvast een stuk beter.

"Slechte ligging" winkelcentrum

Terwijl in de Nieuwstraat de traditionele drukte te vinden was van de eerste soldendagen, bleef het in Docks Bruxsel opvallend rustig. De handelaarsvereniging van Brussel-Centrum is alvast niet verbaasd dat Docks Bruxsel minder presteert: “Dat komt door de ligging. Het verkeer zit vaak muurvast in het noorden van Brussel. En je vindt er per slot van rekening dezelfde winkels als in de Nieuwstraat, die zich in het centrum bevindt, vlak bij de boetieks van de Dansaertstraat, de restaurants van het Sint-Katelijneplein en de Grote Markt”, aldus Alain Berlinblau aan Het Nieuwsblad.

 

Zo lijkt Docks Bruxsel ook tijdens de solden het succes van de openingsdagen niet te kunnen herhalen. Begin december kwamen er enkele weken na de start van het winkelcentrum al signalen dat er bijzonder weinig volk over de vloer kwam. Toen klonk het nog dat november sowieso een rustige maand was, in aanloop naar de kerstaankopen in december en de solden in januari.

 

Andere handelaars wel tevreden

Bij de handelaars in het winkelcentrum klinken ondertussen tegenstrijdige geluiden: andere handelaars zeggen immers dat de klantendoorstroming wél goed is en dat de winkel goed presteert. “Wij halen de doelstellingen die we voorop hadden vastgelegd. Natuurlijk is het in de winkels van de Nieuwstraat veel drukker, maar die ligt in het centrum van Brussel, waardoor er veel mensen passeren. Maar onze winkel hier in Docks Bruxsel doet het even goed als die aan de Guldenvlieslaan en de Louizalaan”, aldus de verantwoordelijke van Scotch & Soda in Docks Bruxsel.

 

Ook projectontwikkelaar Equilis is tot nu toe tevreden en verwacht in het eerste jaar zeven tot acht miljoen bezoekers, heel wat meer dan de eerder vooropgestelde vijf tot zes miljoen: “Dankzij de koopjes zullen heel wat nieuwe klanten ons winkelcentrum ontdekken”, zegt Olivier Weets, verantwoordelijke voor Docks Bruxsel bij Equilis. Waarschijnlijk zal pas na de solden echt duidelijk worden hoe het met het succes van het winkelcentrum gesteld is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.