Nieuwstraat klopt winkelcentrum Docks bij start solden | RetailDetail

Nieuwstraat klopt winkelcentrum Docks bij start solden

Nieuwstraat klopt winkelcentrum Docks bij start solden

De start van de wintersolden in Brussel betekende dit jaar de eerste krachtmeting tussen de traditionele Nieuwstraat en de nieuwe concurrent, het winkelcentrum Docks Bruxsel. De eerste dagen deed de Nieuwstraat het alvast een stuk beter.

"Slechte ligging" winkelcentrum

Terwijl in de Nieuwstraat de traditionele drukte te vinden was van de eerste soldendagen, bleef het in Docks Bruxsel opvallend rustig. De handelaarsvereniging van Brussel-Centrum is alvast niet verbaasd dat Docks Bruxsel minder presteert: “Dat komt door de ligging. Het verkeer zit vaak muurvast in het noorden van Brussel. En je vindt er per slot van rekening dezelfde winkels als in de Nieuwstraat, die zich in het centrum bevindt, vlak bij de boetieks van de Dansaertstraat, de restaurants van het Sint-Katelijneplein en de Grote Markt”, aldus Alain Berlinblau aan Het Nieuwsblad.

 

Zo lijkt Docks Bruxsel ook tijdens de solden het succes van de openingsdagen niet te kunnen herhalen. Begin december kwamen er enkele weken na de start van het winkelcentrum al signalen dat er bijzonder weinig volk over de vloer kwam. Toen klonk het nog dat november sowieso een rustige maand was, in aanloop naar de kerstaankopen in december en de solden in januari.

 

Andere handelaars wel tevreden

Bij de handelaars in het winkelcentrum klinken ondertussen tegenstrijdige geluiden: andere handelaars zeggen immers dat de klantendoorstroming wél goed is en dat de winkel goed presteert. “Wij halen de doelstellingen die we voorop hadden vastgelegd. Natuurlijk is het in de winkels van de Nieuwstraat veel drukker, maar die ligt in het centrum van Brussel, waardoor er veel mensen passeren. Maar onze winkel hier in Docks Bruxsel doet het even goed als die aan de Guldenvlieslaan en de Louizalaan”, aldus de verantwoordelijke van Scotch & Soda in Docks Bruxsel.

 

Ook projectontwikkelaar Equilis is tot nu toe tevreden en verwacht in het eerste jaar zeven tot acht miljoen bezoekers, heel wat meer dan de eerder vooropgestelde vijf tot zes miljoen: “Dankzij de koopjes zullen heel wat nieuwe klanten ons winkelcentrum ontdekken”, zegt Olivier Weets, verantwoordelijke voor Docks Bruxsel bij Equilis. Waarschijnlijk zal pas na de solden echt duidelijk worden hoe het met het succes van het winkelcentrum gesteld is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.