VEDIS Retail Scriptieprijs 2017 uitgereikt

Nike-winkel wint VEDIS Retail Scriptieprijs

Nike-winkel wint VEDIS Retail Scriptieprijs
VEDIS Retail

De winnares van de Vedis Retail Scriptieprijs 2017 is bekend: Myrthe Montijn won de prijs en een bedrag van 3000 euro voor haar scriptie “Data-driven design for emotional engagement, designing a digital interaction for Nike Store”.

Emotie en gedrag voor een winnend design

Tijdens Retailpoort 2017, het jaarlijkse congres over detailhandel in Den Haag, haalde Myrthe Montijn het van concurrentes Lieke Gloudemans en Sophie Van Remmen. Een vakjury beoordeelde de inzending van de Delftse studente als een geslaagde “combinatie van academische vernieuwing, relevantie en kwaliteit van de toepassing van design thinking”. Opvallend in Montijns scriptie is de Nike Fitroom, een volledig digitale paskamer die gebruikmaakt van emotie en gedrag om de bezoeker zo persoonlijk mogelijk bij te staan bij het kiezen van (Nike-)kleding.  

 

“Een concept dat zowel innovatief als breed toepasbaar is,” meent juryvoorzitter Kitty Koelemeijer: Myrthes scriptie “vormt een handleiding die zowat iedere retailer kan toepassen voor zijn of haar product”.

 

Strijd tussen klassiek en nieuw

Makkelijk was het selecteren van een winnaar zeker niet, voegt Koelemeijer toe, door de strijd tussen de nieuwe ‘Design Thinking’-methodologie en de klassieke wetenschappelijke benaderingen. “Die strijd zagen we ook terug in de ingezonden scripties én in de beoordeling door de jury.”

 

De VEDIS Retail Scriptieprijs werd dit jaar al voor de vierde keer uitgereikt door de retailorganisatie en heeft als doel om jong retailtalent te stimuleren en onderzoek in de verf te zetten dat daadwerkelijk relevant is voor de retailsector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.