Nissan City Hub: digitale autodealer in Parijs winkelcentrum

Nissan City Hub in Parijs

Een garage in het midden van de stad, dan nog pal in een winkelcentrum in Parijs. Dat ongewone idee komt van Nissan, die een eerste Nissan City Hub heeft geopend in shoppingcenter Vélizy 2 in de Franse hoofdstad. E-commerce en elektrische auto’s staan er centraal.

 

Hybride showroom: e-commerce en fysiek samen

Nissan heeft een nieuw verkoopconcept onthuld in Parijs: in het winkelcentrum Vélizy 2 heeft de autofabrikant een hybride showroom geopend, die sterk inspeelt op e-commerce en digitale technologie. Klanten kunnen er weliswaar een auto oppikken voor een testrit en geholpen worden door medewerkers van vlees en bloed, maar de eigenlijke aankoop gebeurt online.

 

De Nissan City Hub is naar eigen zeggen “een nieuw concept voor de verkoop van elektrische auto’s, waarin e-commerce en een fysieke store samenkomen”. “Met nieuwe technologie en andere nieuwe hulpmiddelen biedt de Nissan City Hub een unieke, allesomvattende ervaring voor de klant, met een naadloos samenspel tussen online en offline”, legt Ken Ramirez, Senior Vice President Sales & Marketing van Nissan Europe, uit.

 

Klanten beslissen toch al online

Nissan ontwikkelt een nieuwe verkoop- en distributiestrategie, omdat uit een studie van Bain & Company is gebleken dat meer dan de helft van alle autoaankopen online begint. Zo’n 60 procent van de klanten heeft zelfs al beslist “welk merk en model ze voor welke prijs” willen voordat ze bij de autodealer binnenstappen.

 

Het automerk wil daarom zijn distributienetwerk opnieuw uitvinden: de City Hub is uitgerust met 88 m2 aan schermen en displays. Hoewel klanten er worden ontvangen door ‘Nissan Intelligent Mobility Ambassadors’, een team van medewerkers met uiteenlopende retailachtergronden, kunnen ze er “met slechts een paar klikken” hun elektrische auto online kopen en personaliseren. Wie er een wagen bestelt, mag die vervolgens ter plaatse of bij een andere aangesloten dealer gaan afhalen, maar kan die ook thuis laten leveren.

 

Eind 2019 is er nog een uitbreiding van de showroom voorzien. Dan kunnen klanten er ook systemen voor energieopslag en snelladers voor hun elektrische wagens ontdekken. Het concept van Nissan City Hub zal op termijn nog worden uitgerold naar andere grote steden, zoals Berlijn, Tokyo en Shanghai.