NMBS wil meer inzetten op retail in stations

NMBS wil meer inzetten op retail in stations

NMBS wil meer inzetten op retail in stations
Shutterstock

Vorig jaar realiseerden de ruim 400 handelszaken in de Belgische treinstations een gezamenlijke omzet van 23,8 miljoen euro. Dat is een stijging met liefst 17%: voor de NMBS alvast het sein om meer in te zetten op retail.

 

36.000 m² aan winkels

Vandaag beschikt de NMBS in tachtig treinstations over 36.000 m² aan winkeloppervlakte, opgesplitst in 424 concessies. Die winkels boeren almaar beter: vorig jaar zagen ze hun verkoop met 17% stijgen tot 23,8 miljoen euro. De concessiehouders betalen de NMBS ofwel een vaste huur, ofwel een bedrag dat gelinkt is aan hun omzet.

 

“Stations zijn meer dan ooit the place to be”, zegt commercieel verantwoordelijke Cédric Blanckaert van de NMBS in de krant Le Soir. “De detailhandel toont meer en meer belangstelling voor onze stations, nadat ze er lange tijd het potentieel niet van inzag. Een voorbeeld: Antwerpen-Centraal (foto, nvdr.) ontvangt 1,5 miljoen reizigers per maand, tegenover 1,3 miljoen passanten op de Meir. Idem dito voor Brussel-Zuid: dat ontvangt maandelijks 2,8 miljoen reizigers tegenover 1,2 miljoen in de Nieuwstraat. En dan zitten in die cijfers nog niet eens de mensen vervat die een station binnenlopen zonder de trein te nemen.”

 

De NMBS wil dan ook de komende jaren zijn winkelaanbod uitbreiden: tegen 2019 moet er zo’n 4.000 m² bijkomen. Toch mogen de stations geen heuse winkelcentra worden: “We moeten onze ruimte vooral beter valoriseren”, zegt Blanckaert. Versta: een betere mix die zo goed mogelijk inspeelt op de vraag van de klanten.

 

Van afhaalpunten tot foodtrucks

Inzake voeding denkt de retailverantwoordelijke vooral aan een gezonder aanbod, zoals bio, saladbars en de "betere hamburger", aangevuld met koffiestandjes op het perron (zoals nu al in Antwerpen-Centraal, Gent Sint-Pieters en binnenkort ook in Mons). “We zijn zelfs in gesprek met een Franse multisterrenchef die naar België wil komen”, klinkt het. Voorts gelooft Blanckaert sterk in afhaalpunten voor zowel food ‑ “Die producten koel houden is dé uitdaging” ‑ als non food, met de lockersystemen die intussen overal opduiken.

 

Opvallend: de NMBS mikt ook op grote retailers van het type Decathlon. Die heeft in het station van Rijsel (Lille-Flandres) een winkeltje van 200 m² heeft geopend. Zoiets moet bij ons ook kunnen, denkt de retailverantwoordelijke, die naar eigen zeggen aan het praten is met een grote meubelketen en een doe-het-zelfgroep. “Ketens met vestigingen van ettelijke duizenden vierkante meters vragen ons naar kleinere locaties om er een afhaalpunt te installeren en er een beperkt assortiment aan te bieden.”

 

En de kleinere stations? Ook die hebben potentieel: daar mikt de NMBS op gemakswinkels met een mix van kranten en tijdschriften, voedingswaren en een afhaalpunt, in samenwerking met Ubiway Retail (Hubiz). Voor stations met te weinig bezoekers ziet Blanckaert twee alternatieven: automaten en ruimte voor foodtrucks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.