NMBS wil meer inzetten op retail in stations

NMBS wil meer inzetten op retail in stations

NMBS wil meer inzetten op retail in stations
Shutterstock

Vorig jaar realiseerden de ruim 400 handelszaken in de Belgische treinstations een gezamenlijke omzet van 23,8 miljoen euro. Dat is een stijging met liefst 17%: voor de NMBS alvast het sein om meer in te zetten op retail.

 

36.000 m² aan winkels

Vandaag beschikt de NMBS in tachtig treinstations over 36.000 m² aan winkeloppervlakte, opgesplitst in 424 concessies. Die winkels boeren almaar beter: vorig jaar zagen ze hun verkoop met 17% stijgen tot 23,8 miljoen euro. De concessiehouders betalen de NMBS ofwel een vaste huur, ofwel een bedrag dat gelinkt is aan hun omzet.

 

“Stations zijn meer dan ooit the place to be”, zegt commercieel verantwoordelijke Cédric Blanckaert van de NMBS in de krant Le Soir. “De detailhandel toont meer en meer belangstelling voor onze stations, nadat ze er lange tijd het potentieel niet van inzag. Een voorbeeld: Antwerpen-Centraal (foto, nvdr.) ontvangt 1,5 miljoen reizigers per maand, tegenover 1,3 miljoen passanten op de Meir. Idem dito voor Brussel-Zuid: dat ontvangt maandelijks 2,8 miljoen reizigers tegenover 1,2 miljoen in de Nieuwstraat. En dan zitten in die cijfers nog niet eens de mensen vervat die een station binnenlopen zonder de trein te nemen.”

 

De NMBS wil dan ook de komende jaren zijn winkelaanbod uitbreiden: tegen 2019 moet er zo’n 4.000 m² bijkomen. Toch mogen de stations geen heuse winkelcentra worden: “We moeten onze ruimte vooral beter valoriseren”, zegt Blanckaert. Versta: een betere mix die zo goed mogelijk inspeelt op de vraag van de klanten.

 

Van afhaalpunten tot foodtrucks

Inzake voeding denkt de retailverantwoordelijke vooral aan een gezonder aanbod, zoals bio, saladbars en de "betere hamburger", aangevuld met koffiestandjes op het perron (zoals nu al in Antwerpen-Centraal, Gent Sint-Pieters en binnenkort ook in Mons). “We zijn zelfs in gesprek met een Franse multisterrenchef die naar België wil komen”, klinkt het. Voorts gelooft Blanckaert sterk in afhaalpunten voor zowel food ‑ “Die producten koel houden is dé uitdaging” ‑ als non food, met de lockersystemen die intussen overal opduiken.

 

Opvallend: de NMBS mikt ook op grote retailers van het type Decathlon. Die heeft in het station van Rijsel (Lille-Flandres) een winkeltje van 200 m² heeft geopend. Zoiets moet bij ons ook kunnen, denkt de retailverantwoordelijke, die naar eigen zeggen aan het praten is met een grote meubelketen en een doe-het-zelfgroep. “Ketens met vestigingen van ettelijke duizenden vierkante meters vragen ons naar kleinere locaties om er een afhaalpunt te installeren en er een beperkt assortiment aan te bieden.”

 

En de kleinere stations? Ook die hebben potentieel: daar mikt de NMBS op gemakswinkels met een mix van kranten en tijdschriften, voedingswaren en een afhaalpunt, in samenwerking met Ubiway Retail (Hubiz). Voor stations met te weinig bezoekers ziet Blanckaert twee alternatieven: automaten en ruimte voor foodtrucks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.