Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016 | RetailDetail

Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016

Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016
http://www.shutterstock.com/nl/pic-271787453/

Uit het eerste retailkwartaalrapport van onderzoeksbureau GfK voor 2016 blijkt dat de non-foodmarkt geen al te beste start heeft genomen dit jaar. Vergeleken met het vorige jaar is de omzet in de sector met 2,5 procent gedaald.

 

Dalende smartphoneverkoop

De neerwaartse trend is in de meeste sectoren te zien. Zo daalde de verkoop in het segment It & Office Equipment met 7,7 procent, de grootste daling van allemaal. Er werd ook minder consumentenelektronica verkocht. Daar daalde de omzet met 3,9 procent. GfK verwacht wel dat het EK Voetbal daar binnenkort voor positieve cijfers zal zorgen.

 

De dalende verkoop van smartphones was dan weer slecht nieuws voor de telecomsector, waar de omzet met 1,6 procent terugviel in het eerste kwartaal. De wearables verkochten wel goed, maar hun marktaandeel is nog te klein, om de terugval bij de smartphones te counteren.

 

Ook de boekverkoop blijft dalen, dit kwartaal met 3,3 procent, al doet de verkoop van strips het wel nog steeds goed. De verkoop van kleine huishoudapparaten daalde dan weer met 0,7 procent, nadat het in 2015 een constante groei had laten optekenen.

 

Er waren gelukkig ook nog enkele positieve uitschieters. De verkoop van grote huishoudapparaten blijft ook in het eerste kwartaal groeien en kon een omzetstijging van 1 procent laten optekenen. Ook Media & Entertainment groeide voor het tweede kwartaal op rij, ditmaal met 0,6 procent. De markt voor Home Improvement bleef dan weer quasi stabiel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.