Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016 | RetailDetail

Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016

Non-foodmarkt kent zwakke start in 2016
http://www.shutterstock.com/nl/pic-271787453/

Uit het eerste retailkwartaalrapport van onderzoeksbureau GfK voor 2016 blijkt dat de non-foodmarkt geen al te beste start heeft genomen dit jaar. Vergeleken met het vorige jaar is de omzet in de sector met 2,5 procent gedaald.

 

Dalende smartphoneverkoop

De neerwaartse trend is in de meeste sectoren te zien. Zo daalde de verkoop in het segment It & Office Equipment met 7,7 procent, de grootste daling van allemaal. Er werd ook minder consumentenelektronica verkocht. Daar daalde de omzet met 3,9 procent. GfK verwacht wel dat het EK Voetbal daar binnenkort voor positieve cijfers zal zorgen.

 

De dalende verkoop van smartphones was dan weer slecht nieuws voor de telecomsector, waar de omzet met 1,6 procent terugviel in het eerste kwartaal. De wearables verkochten wel goed, maar hun marktaandeel is nog te klein, om de terugval bij de smartphones te counteren.

 

Ook de boekverkoop blijft dalen, dit kwartaal met 3,3 procent, al doet de verkoop van strips het wel nog steeds goed. De verkoop van kleine huishoudapparaten daalde dan weer met 0,7 procent, nadat het in 2015 een constante groei had laten optekenen.

 

Er waren gelukkig ook nog enkele positieve uitschieters. De verkoop van grote huishoudapparaten blijft ook in het eerste kwartaal groeien en kon een omzetstijging van 1 procent laten optekenen. Ook Media & Entertainment groeide voor het tweede kwartaal op rij, ditmaal met 0,6 procent. De markt voor Home Improvement bleef dan weer quasi stabiel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.