Non-food retail kent kleine terugval in 2016 | RetailDetail

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet in de non-foodretail over heel 2016 een lichte terugval kende van 0,7 procent. In het laatste kwartaal was er wel sprake van een opflakkering, want toen was er een groei van 2 procent.

 

Terugval tv-verkoop

Vooral de verkoop van kleine huishoudapparaten kende een stevige opmars in het vierde kwartaal. Die ging met 15,3 procent de hoogte in ten opzichte van een jaar eerder. Ook in een groot aantal andere sectoren was er sprake van een groei, eveneens bij sectoren die het al langer moeilijk hebben. De boekverkoop steeg zo met 0,9 procent in het vierde kwartaal en bij Fashion was dat zelfs 3,7 procent.

 

Ondanks het sterke einde van het jaar viel de totale omzet in non-food toch met 0,7 procent terug. Vooral de verkoop van consumentenelektronica daalde sterk ten opzichte van een jaar eerder. Tijdens het Europees Kampioenschap voetbal steeg de verkoop van tv’s bijzonder sterk, maar dat werd gevolgd door een enorme terugval in de tweede helft van het jaar. Over heel 2016 daalde de omzet binnen Consumentenelektronica zo met 3,7 procent.

 

Verkoop huishoudapparaten in opmars

Binnen Media & Entertainment daalde de omzet over het volledige jaar met 7,8 procent. Ook het gamingsegment, waarin heel wat nieuwe technologie werd geïntroduceerd, kon die terugval niet goedmaken. Binnen de sector IT & Office was er een terugval van 4,9 procent, vooral vanwege de mindere verkoop van pc’s, laptops en tablets.

 

Toch zijn er nog een aantal sectoren die het over het volledige jaar bijzonder goed hebben gedaan. Binnen Telecom steeg de omzet met 10,1 procent, terwijl ook de markt van huishoudapparaten blijft groeien. De verkoop van kleine huishoudapparaten steeg met 7,8 procent. Bij grote huishoudelijke apparaten was dat 4,8 procent.

 

Ondanks een kleine stijging in het vierde kwartaal en de sterke verkoop van kookboeken tijdens de feestdagen, viel de boekverkoop over heel 2016 met 1,3 procent terug. Home Improvement kon dan weer afsluiten met een kleine groei van 1,9 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.