Non-food retail kent kleine terugval in 2016 | RetailDetail

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

Non-foodretail kent kleine terugval in 2016

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de omzet in de non-foodretail over heel 2016 een lichte terugval kende van 0,7 procent. In het laatste kwartaal was er wel sprake van een opflakkering, want toen was er een groei van 2 procent.

 

Terugval tv-verkoop

Vooral de verkoop van kleine huishoudapparaten kende een stevige opmars in het vierde kwartaal. Die ging met 15,3 procent de hoogte in ten opzichte van een jaar eerder. Ook in een groot aantal andere sectoren was er sprake van een groei, eveneens bij sectoren die het al langer moeilijk hebben. De boekverkoop steeg zo met 0,9 procent in het vierde kwartaal en bij Fashion was dat zelfs 3,7 procent.

 

Ondanks het sterke einde van het jaar viel de totale omzet in non-food toch met 0,7 procent terug. Vooral de verkoop van consumentenelektronica daalde sterk ten opzichte van een jaar eerder. Tijdens het Europees Kampioenschap voetbal steeg de verkoop van tv’s bijzonder sterk, maar dat werd gevolgd door een enorme terugval in de tweede helft van het jaar. Over heel 2016 daalde de omzet binnen Consumentenelektronica zo met 3,7 procent.

 

Verkoop huishoudapparaten in opmars

Binnen Media & Entertainment daalde de omzet over het volledige jaar met 7,8 procent. Ook het gamingsegment, waarin heel wat nieuwe technologie werd geïntroduceerd, kon die terugval niet goedmaken. Binnen de sector IT & Office was er een terugval van 4,9 procent, vooral vanwege de mindere verkoop van pc’s, laptops en tablets.

 

Toch zijn er nog een aantal sectoren die het over het volledige jaar bijzonder goed hebben gedaan. Binnen Telecom steeg de omzet met 10,1 procent, terwijl ook de markt van huishoudapparaten blijft groeien. De verkoop van kleine huishoudapparaten steeg met 7,8 procent. Bij grote huishoudelijke apparaten was dat 4,8 procent.

 

Ondanks een kleine stijging in het vierde kwartaal en de sterke verkoop van kookboeken tijdens de feestdagen, viel de boekverkoop over heel 2016 met 1,3 procent terug. Home Improvement kon dan weer afsluiten met een kleine groei van 1,9 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.