NS stopt met exploiteren stationswinkels | RetailDetail

NS stopt met exploiteren stationswinkels

NS stopt met exploiteren stationswinkels

De NS wil niet langer zelf stationswinkels exploiteren. Het spoorbedrijf heeft besloten om zich volledig op zijn kerntaken te concentreren, om zo het imago van het bedrijf te verbeteren. De stationswinkels horen niet bij die kerntaken.

Vakbonden niet opgezet met plan

Voorlopig wordt het nieuws nog niet bevestigd door de NS, maar als het bedrijf echt stopt met het uitbaten van de stationswinkels, dan zullen ongeveer 5.000 werknemers van het bedrijf ergens anders onderdak krijgen.

 

In de stations zijn momenteel eigen formules zoals Kiosk, Broodzaak en Smullers te vinden, maar de NS baat ook filialen van AH to go, Starbucks en Hema uit. Het is nog niet duidelijk of alle activiteiten in een pakket zullen worden verkocht. Het is ook mogelijk dat de filialen van AH to go, Starbucks en Hema gewoon in handen van de respectievelijke moederbedrijven belanden.

 

De vakbonden denken alvast dat het afstoten van de retailactiviteiten een vergissing zou zijn. "Met retail verdient de NS ongeveer 70 miljoen euro per jaar. Waarom zou je dat dan afstoten?" aldus bestuurder Andries van den Berg van vakbond FNV aan de NOS. "Het zijn gewoon 5000 goede banen daar, die komen dan in andere handen. Wij voelen er niets voor om die mensen over te dragen aan de detailhandel. Ze zullen slechtere contracten krijgen."

 

Als de NS toch besluit om de eigen winkels van de hand te doen, dan zegt FNV zich daartegen te zullen verzetten. "Wij zullen het niet accepteren. Ik ga niet onmiddellijk actie roepen, maar we zullen met de NS gaan praten. Onze inzet is dat retail bij het bedrijf blijft, dat het blijft meedingen op regionale lijnen en dat Qbuzz niet verkocht wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.