Ombudsman voor de Handel lost 85% van de klachten op

Ombudsman voor de Handel lost 85% van de klachten op

Ombudsman voor de Handel lost 85% van de klachten op

Half mei vorig jaar ging de Ombudsman voor de Handel officieel van start in ons land. Tot en met 31 december kreeg de dienst 541 klachten binnen. Voor 231 daarvan was de Ombudsman bevoegd en in 85% van die klachten kwam er een oplossing uit de bus.

 

Kosteloze procedure voor consument

Consumenten die een artikel kopen in een van de 5000 winkelpunten die de Ombudsman voor de Handel intussen erkennen, kunnen sinds mei vorig jaar bij problemen kosteloos hun klacht voorleggen aan deze onafhankelijke organisatie die door de FOD Economie is erkend om consumentengeschillen te behandelen.

 

Het eerste jaar vonden al 541 consumenten de weg, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag. Voor 231 van die klachten was de Ombudsman voor de Handel effectief bevoegd. De ontvankelijke klachten werden binnen 24 dagen behandeld en in 85% van de gevallen werd een akkoord bereikt: in 22% gebeurde dat na een verzoeningsprocedure, in 63% van de gevallen na onderhandelingen.

 

Klacht nr. 1: de wettelijke garantieregeling

Veruit de meeste klachten (57,4%) hadden betrekking op de toepassing van de wettelijke garantie.“De consument is goed op de hoogte van zijn recht op twee jaar wettelijke garantie maar weet niet altijd dat die garantie alleen gebreken dekt die bestaan op het ogenblik dat hij het product koopt. Als een product slecht wordt onderhouden, verkeerd wordt gebruikt of onvoorzichtig wordt behandeld, valt dat niet onder de garantie”, meldt de dienst. Om te anticiperen op mogelijke frustraties bij de consument krijgen winkeliers het advies om hun prijsbestek duidelijk uit te leggen en hun herstellingsrapport goed te documenteren.

 

De Ombudsman voor de Handel wordt intussen al erkend door een zestigtal retailers, bij wie zo goed als alle grote ketens. Het secretariaat is toevertrouwd aan Comeos en de dienst kan een beroep doen op zeven onafhankelijke verzoeners.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.