Omzet Decathlon voor het eerst meer dan 10 miljard euro | RetailDetail

Omzet Decathlon voor het eerst meer dan 10 miljard euro

Omzet Decathlon voor het eerst meer dan 10 miljard euro
Decathlon Rotterdam

Sportketen Decathlon heeft zichzelf een mooi verjaardagscadeau geschonken: ze viert haar veertigste verjaardag met voor de eerste keer ooit een omzet van meer dan tien miljard euro, dankzij een flinke internationale expansie.

Al 1.176 winkels in 28 landen

In zijn thuisland Frankrijk, waar Decathlon 301 winkels telt, klokte de omzet af op 3,3 miljard euro, een groei van 2,2% tegenover het jaar voordien. “De groei was niet zo sterk als we hadden gewenst”, geeft algemeen directeur François De Witte ruiterlijk toe. “Daar zijn meerdere verklaringen voor: het slechte weer van het voorjaar, nog altijd hét seizoen voor sporters; sociale onrust in juni en de aanslagen. Dat alles weegt op de aankopen.”

 

Internationaal groeide Decathlon wél als kool: de omzet buiten Frankrijk steeg 12% tot 6,7 miljard euro. Decathlon opende vorig jaar liefst 164 nieuwe sportsupermarkten, wat het totaal op 1.176 verkooppunten brengt (inclusief franchise), en betrad de markt in vijf nieuwe landen (zodat de groep nu actief is in 28 landen). Op vergelijkbare basis scoort Decathlon, dat in 2010 ‘nog maar’ 6 miljard euro omzet boekte, ook nog sterk met een omzetgroei van 4,4% (ietsje minder dan de +5% uit 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.