Omzet Decathlon voor het eerst meer dan 10 miljard euro

Omzet Decathlon voor het eerst meer dan 10 miljard euro
Decathlon Rotterdam

Sportketen Decathlon heeft zichzelf een mooi verjaardagscadeau geschonken: ze viert haar veertigste verjaardag met voor de eerste keer ooit een omzet van meer dan tien miljard euro, dankzij een flinke internationale expansie.

Al 1.176 winkels in 28 landen

In zijn thuisland Frankrijk, waar Decathlon 301 winkels telt, klokte de omzet af op 3,3 miljard euro, een groei van 2,2% tegenover het jaar voordien. “De groei was niet zo sterk als we hadden gewenst”, geeft algemeen directeur François De Witte ruiterlijk toe. “Daar zijn meerdere verklaringen voor: het slechte weer van het voorjaar, nog altijd hét seizoen voor sporters; sociale onrust in juni en de aanslagen. Dat alles weegt op de aankopen.”

 

Internationaal groeide Decathlon wél als kool: de omzet buiten Frankrijk steeg 12% tot 6,7 miljard euro. Decathlon opende vorig jaar liefst 164 nieuwe sportsupermarkten, wat het totaal op 1.176 verkooppunten brengt (inclusief franchise), en betrad de markt in vijf nieuwe landen (zodat de groep nu actief is in 28 landen). Op vergelijkbare basis scoort Decathlon, dat in 2010 ‘nog maar’ 6 miljard euro omzet boekte, ook nog sterk met een omzetgroei van 4,4% (ietsje minder dan de +5% uit 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Inditex ziet omzet en winst stijgen

16/06/2017

De Spaanse modegroep Inditex heeft er een sterk eerste kwartaal van 2017 opzitten, met een omzetstijging van 14% tot 5,569 miljard euro en een winststijging van 18% tot 654 miljoen.

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Vandaag opent Coolblue zijn Franstalige webshop

14/06/2017

Coolblue lanceert vandaag zijn Franstalige verkoopswebsite. In een eerste fase zullen daarop alleen informatica-producten worden aangeboden, de rest wordt in stapjes toegevoegd. Tegen het einde van het jaar moet het hele gamma beschikbaar zijn.

Back to top