Omzet detailhandel gedaald in november | RetailDetail

Omzet detailhandel gedaald in november

Omzet detailhandel gedaald in november

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft in een nieuw rapport gesteld dat de omzet bij de detailhandel in Nederland in november met 2,2 procent is gedaald ten opzichte van een jaar eerder.

Enkel woonwinkels evolueren positief

Het CBS wijt de daling vooral aan een ongunstigere samenstelling van de koopdagen in de maand november. November had in 2015 een zaterdag minder en een maandag meer dan in 2014. Daardoor daalde de omzet bij non-foodwinkels met meer dan 5 procent, maar ook binnen de foodsector was er sprake van een lichte daling.


In de non-foodsector daalde de omzet met 5,1 procent, maar ook het volume kende een terugval van 5,4 procent. De grootste klappen vielen in de moderetail, waar de omzet met 11,2 procent daalde ten opzichte van 2014, en in de sector huishoudelijke artikelen. Bij die laatste daalde de omzet met meer dan 20 procent.


Enkel de woonwinkels konden een positief resultaat neerzetten ten opzichte van 2014. In die branche steeg de omzet met 3,9 procent ten opzichte van een jaar eerder.


In de foodsector daalde de omzet met 0,7 procent, terwijl de prijzen net 0,7 procent hoger lager. Daardoor daalde ook het verkochte volume met 1,4 procent.


Aantal online bedrijven groeit fors

De online verkoop blijft ondertussen wel sterk groeien in Nederland. Daar steeg de omzet gemiddeld met 24,3 procent. Bij multichannelbedrijven was er sprake van een stijging van 22,8 procent, terwijl pure players 25,4 procent meer omzet haalden.


Het mag dan ook niet verbazen dat er sinds 2008 een ommekeer bezig is op vlak van het aantal webwinkels. Sinds 2008 is het aantal bedrijf dat vanuit een winkel verkoopt met 11,5 procent gedaald, terwijl er net 15,4 procent bedrijven is bijgekomen in die periode. Die stijging is dan ook volledig toe te schrijven aan het groeiend aantal webwinkels. Sinds het eerste kwartaal van 2008 is het aantal online spelers met maar liefst 292 procent gestegen, naar meer dan 31.000 bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.