Omzet detailhandel groeit volgend jaar langzaam

Omzet detailhandel groeit volgend jaar langzaam

De omzet in de detailhandel gaat volgend jaar met 2% langzaam omhoog. Dit jaar is de groei nog 1,5%. Ook de omzetgroei van supermarkten blijft in het nieuwe jaar met 2% gematigd. De voorzichtige toename komt doordat de consument kritisch blijft op zijn uitgaven.

Omzetgroei food blijft stabiel

De afgelopen jaren was het foodsegment, en dan vooral de supermarktbranche, de stabiele factor in de detailhandel en ook dit jaar was de groei in supermarktomzet met 1,5% stabiel. Volgend jaar blijft de omzetgroei van supermarkten naar verwachting eveneens gematigd, met een verwachte toename van 2%.

 

Supermarkten profiteren van die stabiele toename wanneer de consument gemakkelijker uitgeeft. Restaurants weten momenteel eveneens goed mee te liften op de gunstigere economische omstandigheden.

 

 

Non-food herstelt

De detailhandel in non-food kon vorig jaar de omzetdaling sinds de crisis afremmen. Dit jaar herstelt de groei zich en stijgt de omzet naar verwachting met 1,5%. Dit blijkt uit een enquête onder ruim 1100 mkb-ondernemers, waarvan zo’n 100 non-foodretailers, uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van ING

 

De positieve trend zou zich ook volgend jaar doorzetten, met een omzetgroei van 2%, te danken aan economische groei en toenemende koopkracht. De dalende prijzen houden echter de druk op de marge. Dit leidt in diverse branches tot consolidatie van winkels en winkelketens.

 

Consument blijft kritisch

De omzet groeit weliswaar in een laag tempo, omdat consumenten kritisch blijven op hun uitgaven. Zij hebben een gematigde verwachting over de eigen financiële situatie in het nieuwe jaar. Veel winkeliers proberen de consument daarom met lagere prijzen te verleiden.

 

“We zien een trend naar bewuster en meer verantwoord consumeren. Bezit lijkt minder belangrijk. Voor non-foodproducten zijn het delen van goederen of de aanschaf van tweedehandsproducten interessante alternatieven. Ook vindt een verschuiving plaats van bestedingen aan kleding en auto’s naar voeding en vrije tijd”, ziet Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING.

Tags: