Omzet detailhandel groeit volgend jaar langzaam | RetailDetail

Omzet detailhandel groeit volgend jaar langzaam

Omzet detailhandel groeit volgend jaar langzaam

De omzet in de detailhandel gaat volgend jaar met 2% langzaam omhoog. Dit jaar is de groei nog 1,5%. Ook de omzetgroei van supermarkten blijft in het nieuwe jaar met 2% gematigd. De voorzichtige toename komt doordat de consument kritisch blijft op zijn uitgaven.

Omzetgroei food blijft stabiel

De afgelopen jaren was het foodsegment, en dan vooral de supermarktbranche, de stabiele factor in de detailhandel en ook dit jaar was de groei in supermarktomzet met 1,5% stabiel. Volgend jaar blijft de omzetgroei van supermarkten naar verwachting eveneens gematigd, met een verwachte toename van 2%.

 

Supermarkten profiteren van die stabiele toename wanneer de consument gemakkelijker uitgeeft. Restaurants weten momenteel eveneens goed mee te liften op de gunstigere economische omstandigheden.

 

 

Non-food herstelt

De detailhandel in non-food kon vorig jaar de omzetdaling sinds de crisis afremmen. Dit jaar herstelt de groei zich en stijgt de omzet naar verwachting met 1,5%. Dit blijkt uit een enquête onder ruim 1100 mkb-ondernemers, waarvan zo’n 100 non-foodretailers, uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van ING

 

De positieve trend zou zich ook volgend jaar doorzetten, met een omzetgroei van 2%, te danken aan economische groei en toenemende koopkracht. De dalende prijzen houden echter de druk op de marge. Dit leidt in diverse branches tot consolidatie van winkels en winkelketens.

 

Consument blijft kritisch

De omzet groeit weliswaar in een laag tempo, omdat consumenten kritisch blijven op hun uitgaven. Zij hebben een gematigde verwachting over de eigen financiële situatie in het nieuwe jaar. Veel winkeliers proberen de consument daarom met lagere prijzen te verleiden.

 

“We zien een trend naar bewuster en meer verantwoord consumeren. Bezit lijkt minder belangrijk. Voor non-foodproducten zijn het delen van goederen of de aanschaf van tweedehandsproducten interessante alternatieven. Ook vindt een verschuiving plaats van bestedingen aan kleding en auto’s naar voeding en vrije tijd”, ziet Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail bij ING.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.