Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro | RetailDetail

Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro

Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro
Shutterstock

E-commerce zit in de lift, ook in België. Toch is er nog erg veel groeipotentieel online: dat is de belangrijkste conclusie van BeCommerce, dat in zijn Market Monitor 2017 een online omzet van 10,05 miljard euro noteert voor België.

 

Kaap van 10 miljard euro gerond

Ook het voorbije jaar nam het belang van e-commerce toe in ons land. Zo'n 8,4 miljoen Belgen winkelden in 2017 minstens één keer online: samen rondden ze 86,5 miljoen aankopen online af, goed voor een omzet van net iets meer dan 10 miljard euro. Dat is een verbetering met 11% in vergelijking met de omzet van 2016 en brengt het totale aantal uitgaven die de Belg online doet op 17%, een stijging met 1% tegenover het jaar voordien.

 

Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat GfK jaarlijks uitvoert in opdracht van BeCommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers. De cijfers tonen ook aan dat Belgen vooral voor diensten graag een beroep doen op het gemak van online winkelen: maar liefst 63% van alle diensten worden online aangeschaft, terwijl slechts 9% van de producten over de digitale toonbank vliegen.

 

Reizen en evenementen, maar ook voeding

Vooral "vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)" doen het erg goed, met 86% online uitgevoerde transacties in die categorie. De top drie wordt verder aangevuld met “tickets voor attracties en events” (75% online aankopen) en afgesloten met “pakketreizen” (64% van de online bestedingen).

 

De sterkste groei is er dan weer binnen de categorie “voeding”. De trend om ook voedingsmiddelen online te bestellen tekende zich al in 2016 af en wordt nu overtuigend bevestigd met een groei van maar liefst 27% (1,4% online aandeel ten opzichte van 1,1% in 2016).

 

On demand zit in de lift

Als het aan de Belgen ligt, mogen online gekochte producten nog sneller aan huis geleverd worden: liefst op een uitgekozen moment ("on demand") en zonder (te hoge) verzendingskosten. Dat zijn meteen de belangrijkste nadelen die de Belgische consumenten nog koppelen aan online shopping, al wegen de troeven nog steeds sterk door: een kleine 40% lauwert het gemak van thuis bestellen als belangrijkste voordeel; meer dan een derde waardeert vooral de hoeveelheid tijd die online winkelen uitspaart.

 

Het enige cijfer dat enigszins stabiel blijft tegenover 2016, is het aantal Belgen dat zich aan online winkelen waagt (8,4 miljoen). Meer flexibiliteit in de levering, de "on demand"-trend die zich wereldwijd steeds scherper aftekent, is wellicht de sleutel om het aantal online verbruikers op te schroeven. Ook in België, want met een online marktaandeel dat tien keer lager ligt dan in buurtje Nederland (terwijl de economie daar slechts 1,5 keer groter is), is er nog veel onontgonnen terrein te veroveren.

 

Bekijk hier de infographic

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.