Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro | RetailDetail

Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro

Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro
Shutterstock

E-commerce zit in de lift, ook in België. Toch is er nog erg veel groeipotentieel online: dat is de belangrijkste conclusie van BeCommerce, dat in zijn Market Monitor 2017 een online omzet van 10,05 miljard euro noteert voor België.

 

Kaap van 10 miljard euro gerond

Ook het voorbije jaar nam het belang van e-commerce toe in ons land. Zo'n 8,4 miljoen Belgen winkelden in 2017 minstens één keer online: samen rondden ze 86,5 miljoen aankopen online af, goed voor een omzet van net iets meer dan 10 miljard euro. Dat is een verbetering met 11% in vergelijking met de omzet van 2016 en brengt het totale aantal uitgaven die de Belg online doet op 17%, een stijging met 1% tegenover het jaar voordien.

 

Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat GfK jaarlijks uitvoert in opdracht van BeCommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers. De cijfers tonen ook aan dat Belgen vooral voor diensten graag een beroep doen op het gemak van online winkelen: maar liefst 63% van alle diensten worden online aangeschaft, terwijl slechts 9% van de producten over de digitale toonbank vliegen.

 

Reizen en evenementen, maar ook voeding

Vooral "vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)" doen het erg goed, met 86% online uitgevoerde transacties in die categorie. De top drie wordt verder aangevuld met “tickets voor attracties en events” (75% online aankopen) en afgesloten met “pakketreizen” (64% van de online bestedingen).

 

De sterkste groei is er dan weer binnen de categorie “voeding”. De trend om ook voedingsmiddelen online te bestellen tekende zich al in 2016 af en wordt nu overtuigend bevestigd met een groei van maar liefst 27% (1,4% online aandeel ten opzichte van 1,1% in 2016).

 

On demand zit in de lift

Als het aan de Belgen ligt, mogen online gekochte producten nog sneller aan huis geleverd worden: liefst op een uitgekozen moment ("on demand") en zonder (te hoge) verzendingskosten. Dat zijn meteen de belangrijkste nadelen die de Belgische consumenten nog koppelen aan online shopping, al wegen de troeven nog steeds sterk door: een kleine 40% lauwert het gemak van thuis bestellen als belangrijkste voordeel; meer dan een derde waardeert vooral de hoeveelheid tijd die online winkelen uitspaart.

 

Het enige cijfer dat enigszins stabiel blijft tegenover 2016, is het aantal Belgen dat zich aan online winkelen waagt (8,4 miljoen). Meer flexibiliteit in de levering, de "on demand"-trend die zich wereldwijd steeds scherper aftekent, is wellicht de sleutel om het aantal online verbruikers op te schroeven. Ook in België, want met een online marktaandeel dat tien keer lager ligt dan in buurtje Nederland (terwijl de economie daar slechts 1,5 keer groter is), is er nog veel onontgonnen terrein te veroveren.

 

Bekijk hier de infographic

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.