Omzet en winst GrandVision stijgen in 2016 | RetailDetail

Omzet en winst GrandVision stijgen in 2016

Omzet en winst GrandVision stijgen in 2016

In het boekjaar 2016 zijn zowel de winst als de omzet van GrandVision, het moederbedrijf van onder andere Pearle, de hoogte in gegaan. Ook op vergelijkbare basis was er bij het optiekbedrijf sprake van groei.

Stagnering in West-Europa

De totale omzet van GrandVision kwam in 2016 uit op 3,3 miljard euro (+3,5%), zonder wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een groei van 6,5%. De omzetgroei was deels te danken aan overnames, maar ook op vergelijkbare basis steeg de omzet met 2,2%. De EBITDA steeg daarbij met 6,7% naar 537 miljoen euro en dankzij die goede resultaten steeg ook de nettowinst met 8,8% naar 231 miljoen euro.

 

Nochtans stagneerde de omzet in West-Europa, de belangrijkste markt voor GrandVision, op 2 miljard euro. Voor wisselkoerseffecten - vooral van het Britse pond - was er wel een groei van 2,6%. In de rest van Europa steeg de omzet met 2,7% naar 907 miljoen euro, de opkomende markten in Amerika en Azië groeiden met bijna een kwart naar 440 miljoen euro.

 

GrandVision verkocht in 2016 beduidend meer contactlenzen voor eenmalig gebruik en ook de verkoop van zonnebrillen bleef in stijgende lijn gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).