Omzet Macintosh Retail Group groeit 5% | RetailDetail

Omzet Macintosh Retail Group groeit 5%

Omzet Macintosh Retail Group groeit 5%

De Macintosh Retail Group zag in het derde kwartaal zijn totale omzet met bijna vijf procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder, van 213,3 miljoen euro naar 223,7 miljoen euro.

"Vergroten marktaandeel prioriteit"

Binnen Fashion steeg de omzet met 4,3 procent naar 158,1 miljoen euro. In het segment Living (dat enkel nog maar bestaat uit inkomsten van Kwantum) steeg de omzet zelfs met 12,1 procent naar 44,2 miljoen euro. Van de totale omzet werd 12,6 miljoen euro online gehaald, een stijging van 26,1 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

"In Q3 had top line groei en het vergroten van marktaandeel in Fashion hoge prioriteit. Daarin zijn we geslaagd door aantrekkelijkere assortimenten, meer voorraadbeschikbaarheid en een duidelijkere positionering van onze formules, in combinatie met meer marketinginspanningen. Vooral Fashion NL liet door de ingezette actieprogramma's een forse groei van omzet en off- en online marktaandeel zien ondanks de "Indian summer" in september", aldus CEO Kurt Staelens.

 

Verlies door warm weer

De operationele EBIT lag met een verlies van 3,2 miljoen euro wel iets lager dan een jaar eerder. Dat had vooral te maken met een verlies van 1,5 miljoen euro bij Fashion, dat door het goede weer in september toch af te rekenen kreeg met een verlies.

 

Macintosh Retail Group is momenteel nog altijd bezig aan een verbeterprogramma van zijn winkels. Zo sloot het in dit derde kwartaal zeven winkels en worden per 3 november 24 filialen van Scapino in België verkocht. Langs de andere kant lanceert de groep ook enkele nieuwe concepten.

 

CFO verlaat bedrijf

Macintosh Retail Group maakt ook bekend dat Theo Strijbos vanaf 1 november 2014 zijn taken als CFO bij het bedrijf zal neerleggen. Vanaf 1 mei 2015 verlaat hij het bedrijf volledig. Jeroen Seyger wordt aangesteld als interim-CFO.

 

Strijbos is al sinds mei 2007 lid van de raad van bestuur bij Macintosh en was als CFO verantwoordelijk voor de herfinanciering van de groep. Nu die bijna is afgelopen, legt hij zijn taken neer.

 

"De Raad van Commissarissen heeft waardering voor de prestaties en toewijding van Theo Strijbos in de afgelopen 7,5 jaar. Zijn dienstverband met Macintosh eindigt bij afloop van de tweede periode van 4 jaar. Daarmee wordt aangesloten bij de benoemingstermijnen in de corporate governance code. De Raad van Commissarissen wenst Theo Strijbos alle succes bij zijn toekomstige uitdagingen", aldus Henk van Dalen, voorzitter van die raad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.