Omzet Metro Group daalt, maar Media-Saturn presteert sterk | RetailDetail

Omzet Metro Group daalt, maar Media-Saturn presteert sterk

Omzet Metro Group daalt, maar Media-Saturn presteert sterk

Uit de jaarcijfers die de Duitse Metro Group heeft vrijgegeven blijkt dat de omzet over het volledige jaar is gedaald met 1,2 procent naar 59,2 miljard euro. Voor wisselkoerseffecten was er wel sprake van een kleine omzetstijging.

 

Sterke online groei

Metro Cash & Carry is met een omzet van 29,69 miljard euro nog altijd de grote slokop binnen de Metro Group, maar de omzet binnen die keten daalde het voorbije jaar wel met 2,7 procent. De daling is volledig te wijten aan wisselkoerseffecten. Anders zou de omzet stabiel zijn gebleven. De vergelijkbare omzet ging voor wisselkoerseffecten met 0,9 procent de hoogte in.


Betere resultaten waren er voor Media-Saturn, waar de omzet met 3,6 procent steeg naar 21,74 miljard euro. Op vergelijkbare basis was daar sprake van een groei van 3,1 procent. De online omzet groeide bijzonder sterk en kwam 20 procent hoger uit op 1,8 miljard euro. De online verkoop is nu goed voor meer dan 8 procent van de totale omzet. De keten Real zag zijn omzet dan weer met 8,3 procent dalen naar 7,74 miljard euro.


Alles samen maakte de Metro Group in het jaar 2014/15 een winst van 714 miljoen euro. Een jaar geleden moest de groep het nog stellen met een winst van 182 miljoen euro. De sterke stijging is voornamelijk te danken aan de verkoop van enkele afdelingen van het bedrijf, waaronder Galeria Kaufhof. Ook op vergelijkbare basis groeide de omzet van de Metro Group met 1,5 procent in het voorbije financiële jaar.


Metro Group verwacht voor het komende boekjaar een lichte groei in totale omzet, waarbij ook de vergelijkbare omzet zal stijgen tegen het tempo van 2014/15.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.