Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek | RetailDetail

Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek

Omzet Metro Group stelt teleur door uitblijven paaspiek

Het Duitse detailhandelsconcern Metro AG zag in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar de omzet lager uitkomen dan een jaar eerder. Dat maakte topman Koch van het moederbedrijf van Makro, Saturn en Media Markt bekend.

Lager dan verwacht

Elektronicatak Media-Saturn heeft niet enkel te kampen met een verhoogde concurrentiestrijd met online retailers, maar het moet ook een heleboel interne problemen oplossen na het vertrek van de CEO. Die lag wederom in de clinch met Eric Kellerhals, de minderheidsaandeelhouder met vetorecht.

 

De elektronicareus zag de omzet in het eerste kwartaal met 3,1 % teruglopen tot 6,86 miljard euro, wat volgens het bedrijf te wijten is aan een "voortdurend uitdagende marktomgeving". Daarom heeft Metro zijn oudere vooruitzicht bijgestuurd, want in het verleden sprak men nog over "sterk stijgende" inkomsten.

 

De grootste aandeelhouder, met 79% van de aandelen in Media-Saturn, denkt nu dat de EBIT-cijfers (inkomsten voor intresten en belastingen) ongeveer op hetzelfde niveau zullen zitten als de cijfers van vorig jaar. Over het algemeen behoudt Metro wel de eigen vooruitzichten qua inkomsten en winst voor het voltallige fiscale jaar, aangezien andere afdelingen de terugval bij Media-Saturn zullen wegwerken.

 

Groepsomzet 5% gedaald

Ook de andere takken van het Duitse handelsconcern – de groothandel (Makro en Metro Cash & Carry), de supermarkten (Real) en de warenhuizen (Kaufhof) – ondervinden tegenwind. Pasen viel dit jaar niet in het eerste kwartaal en bovendien blijft de groep last hebben van de dure euro.

 

Daardoor zakte de totale omzet met ruim 5% tot 33 miljard euro (inclusief de verkoop van activiteiten in Oost-Europa). Metro boekte wel een nettowinst van 182 miljoen euro, een mooie sprong voorwaarts in vergelijking met de 20 miljoen euro van een jaar eerder, maar toen waren er wel flink wat eenmalige kostenposten en herstructureringslasten.

 

Ondanks de turbulente tijden houdt topman Koch dan ook vast aan zijn winstverwachting voor het gehele boekjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.