Omzet non-foodretail herstelt, druk op winkelier neemt toe | RetailDetail

Omzet non-foodretail herstelt, druk op winkelier neemt toe

Omzet non-foodretail herstelt, druk op winkelier neemt toe

Non-foodretail ziet weer groei na jaren van krimp. De omzet stijgt dit jaar naar verwachting met 1,5% en volgend jaar met 2%. Toch zal het herstel voor veel retailers niet voldoende zijn: prijzen en marges blijven onder druk en eisen nieuwe businessmodellen.

Herstel blijft onder niveau

Ondanks de nieuwe groei, blijft het herstel van de omzet nog sterk onder het niveau van voor de crisis. Financiële resultaten staan onder druk, en prijzen en marges zijn laag. Daalde het bedrijfsresultaat tussen 2012 en 2014 volgens cijfers van Panteia en CBS, ook dit jaar is er een verdere daling van het gemiddelde prijsniveau.

 

De structurele druk op de resultaten is het gevolg van diverse veranderingen in de sector in de afgelopen tien jaar. De opkomst van internet, de toenemende transparantie van de markt en nieuwe toetreders hebben de concurrentie vergroot. Van winkeliers wordt dan ook steeds meer gevraagd door de toenemende inzet van technologie. De gehele aanvoerketen moet efficiënt, effectief en flexibel op de vraag in de markt in kunnen spelen.

 

Inzet technologie bepalend

Technologische innovatie kan een bepalende factor zijn in deze ontwikkeling, zo schrijft ING in een nieuw sectorrapport. Dankzij Internet of Things kan de gehele aanvoerketen in non-food op ieder moment in beeld worden gebracht voor een efficiënte aansturing.

 

Daarnaast kunnen retailers met big data, en slimmere computers en software steeds betere voorspellingen doen van de vraag in de markt. Ook op andere vlakken wordt technologie ingezet. Zo moet kunstmatige intelligentie helpen om consumenten online sneller naar interessante producten te leiden.

 

 

Businessmodellen aanpassen

Ruim een op de vijf retailers in non-food denkt dat businessmodellen in de komende vijf jaar moeten worden aangepast als gevolg van technologische ontwikkelingen, aldus onderzoek van ING Economisch Bureau. Veel retailers zien zichzelf als volger of zelfs achterblijver als het gaat om technologische innovatie. Van de retailers beschouwt 5 procent zichzelf als koploper op dit gebied.

 

“Veel succesvolle internationale ketens en webshops zullen hun positie uitbouwen met behulp van technologie”, aldus Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bij ING. “Middelgrote retailers missen veelal schaal, flexibiliteit en capaciteiten om in deze ontwikkeling mee te gaan. Zij staan voor de keuze snel door te groeien of in te krimpen. Kleinere, ondernemende ‘local hero’s’ die in hun markt uitblinken zijn wel kansrijk. Zeker wanneer zij hun krachten bundelen en samen met partners uit de technologie sector innoveren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.