Omzet non-foodretail herstelt, druk op winkelier neemt toe | RetailDetail

Omzet non-foodretail herstelt, druk op winkelier neemt toe

Omzet non-foodretail herstelt, druk op winkelier neemt toe

Non-foodretail ziet weer groei na jaren van krimp. De omzet stijgt dit jaar naar verwachting met 1,5% en volgend jaar met 2%. Toch zal het herstel voor veel retailers niet voldoende zijn: prijzen en marges blijven onder druk en eisen nieuwe businessmodellen.

Herstel blijft onder niveau

Ondanks de nieuwe groei, blijft het herstel van de omzet nog sterk onder het niveau van voor de crisis. Financiële resultaten staan onder druk, en prijzen en marges zijn laag. Daalde het bedrijfsresultaat tussen 2012 en 2014 volgens cijfers van Panteia en CBS, ook dit jaar is er een verdere daling van het gemiddelde prijsniveau.

 

De structurele druk op de resultaten is het gevolg van diverse veranderingen in de sector in de afgelopen tien jaar. De opkomst van internet, de toenemende transparantie van de markt en nieuwe toetreders hebben de concurrentie vergroot. Van winkeliers wordt dan ook steeds meer gevraagd door de toenemende inzet van technologie. De gehele aanvoerketen moet efficiënt, effectief en flexibel op de vraag in de markt in kunnen spelen.

 

Inzet technologie bepalend

Technologische innovatie kan een bepalende factor zijn in deze ontwikkeling, zo schrijft ING in een nieuw sectorrapport. Dankzij Internet of Things kan de gehele aanvoerketen in non-food op ieder moment in beeld worden gebracht voor een efficiënte aansturing.

 

Daarnaast kunnen retailers met big data, en slimmere computers en software steeds betere voorspellingen doen van de vraag in de markt. Ook op andere vlakken wordt technologie ingezet. Zo moet kunstmatige intelligentie helpen om consumenten online sneller naar interessante producten te leiden.

 

 

Businessmodellen aanpassen

Ruim een op de vijf retailers in non-food denkt dat businessmodellen in de komende vijf jaar moeten worden aangepast als gevolg van technologische ontwikkelingen, aldus onderzoek van ING Economisch Bureau. Veel retailers zien zichzelf als volger of zelfs achterblijver als het gaat om technologische innovatie. Van de retailers beschouwt 5 procent zichzelf als koploper op dit gebied.

 

“Veel succesvolle internationale ketens en webshops zullen hun positie uitbouwen met behulp van technologie”, aldus Dirk Mulder, Sectormanager Food & Retail bij ING. “Middelgrote retailers missen veelal schaal, flexibiliteit en capaciteiten om in deze ontwikkeling mee te gaan. Zij staan voor de keuze snel door te groeien of in te krimpen. Kleinere, ondernemende ‘local hero’s’ die in hun markt uitblinken zijn wel kansrijk. Zeker wanneer zij hun krachten bundelen en samen met partners uit de technologie sector innoveren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.