Omzet Primera gestegen | RetailDetail

Omzet Primera gestegen

Omzet Primera gestegen

In het derde kwartaal is de omzet van winkelketen Primera met ruim zeven procent gestegen. Ook het aantal klanten kende een stijging van een procent. In de resultaten zijn de 12 onlangs geopende winkels niet opgenomen.

Stijging omwille van accijnzen

De totale omzet van tabak bij Primera steeg met drie procent, gedeeltelijk omwille van de hogere accijnzen sinds januari van dit jaar. Bij shag alleen was er sprake van een stijging van 15 procent, terwijl ook de elektronische sigaret steeds populairder wordt. Daardoor steeg de verkoop bij rokersbenodigdheden met 49 procent. Primera verwacht dat de markt van de elektronische sigaret nog verder zal blijven groeien.

 

De omzet uit loterijen groeide met vier procent, maar vooral het laatste kwartaal zal voor dit segment belangrijk worden, omwille van de vele cadeauproducten van de loterijen en de Oudejaarsloterij.

 

Dalende omzet wenskaarten en boeken

De omzet van wenskaarten is met vier procent gezakt, voornamelijk omdat klanten minder dure kaarten kopen. Het aantal verkochte kaarten blijft dus ongeveer gelijk. Verwacht wordt dat de verkoop van kerstkaarten voor betere cijfers zal zorgen in het vierde kwartaal. De omzet van cadeaukaarten steeg dan weer met 39 procent.

 

De verkoop van tijdschriften daalde met twee procent, terwijl die van boeken zelfs met elf procent daalde, voornamelijk door het ontbreken van grote bestellers in vergelijking met het derde kwartaal van 2012.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.