Omzet Primera stijgt met 8% in eerste kwartaal

Omzet Primera stijgt met 8% in eerste kwartaal

Winkelketen Primera heeft in het eerste kwartaal een omzetstijging van acht procent opgetekend. Ook het klantenaantal steeg licht, al is dat nog zonder de cijfers van de drie onlangs geopende winkels gerekend. Vooral de verkoop van tabak, cadeaukaarten, tijdschriften en kantoorartikelen hadden hun effect op de stijging.

Accijnsverhoging tabak

In het eerste kwartaal steeg de omzet van tabak met twee procent, voornamelijk een gevolg van de accijnsverhoging. Eind februari traden de nieuwe prijzen in voege en sindsdien merkten ze bij Primera een verschuiving op van sigaretten en pakjes tabak naar bussen tabak. Als gevolg steeg de verkoop van rokersbenodigdheden zoals hulzen en vloei met maar liefst 61%.

 

Voor de winkels in de grensstreken is de accijnsverhoging geen pretje. Zij zien met lede ogen toe hoe hun klanten net over de grens in België en Duitsland hun rookwaren gaan aankopen. Bij Primera houden ze voor het tweede kwartaal dan ook rekening met grotere effecten van de accijnsverhoging op tabak. De grenswinkels worden dan ook nauwlettend in het oog gehouden en krijgen indien nodig extra ondersteuning.

 

Speerassortimenten stijgen

De verkoop van loterijen is stabiel, al is er de laatste weken een stijging voor De Staatsloterij vanwege de grote jackpot. De verkoop van tijdschriften stegen met één procent, terwijl er drie procent minder wenskaarten werden verkocht. Met Valentijn werden er flink wat kaartjes verkocht, maar in het begin van het jaar was de verkoop bij Primera zeer mager.

 

De speerassortimenten van Primera doen het wel zeer goed: de verkoop van cadeaukaarten lag 63% hoger, met nog enkele grote cadeaumomenten verder in het jaar. Ook kantoorartikelen zagen een stijging van 10%, voornamelijk door de betere verkoop van cartridges en jaaragenda’s en kalenders.

 

Primera werd in 1991 opgericht en telt ondertussen meer dan 450 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top