Omzet Primera stijgt met 8% in eerste kwartaal

Omzet Primera stijgt met 8% in eerste kwartaal

Winkelketen Primera heeft in het eerste kwartaal een omzetstijging van acht procent opgetekend. Ook het klantenaantal steeg licht, al is dat nog zonder de cijfers van de drie onlangs geopende winkels gerekend. Vooral de verkoop van tabak, cadeaukaarten, tijdschriften en kantoorartikelen hadden hun effect op de stijging.

Accijnsverhoging tabak

In het eerste kwartaal steeg de omzet van tabak met twee procent, voornamelijk een gevolg van de accijnsverhoging. Eind februari traden de nieuwe prijzen in voege en sindsdien merkten ze bij Primera een verschuiving op van sigaretten en pakjes tabak naar bussen tabak. Als gevolg steeg de verkoop van rokersbenodigdheden zoals hulzen en vloei met maar liefst 61%.

 

Voor de winkels in de grensstreken is de accijnsverhoging geen pretje. Zij zien met lede ogen toe hoe hun klanten net over de grens in België en Duitsland hun rookwaren gaan aankopen. Bij Primera houden ze voor het tweede kwartaal dan ook rekening met grotere effecten van de accijnsverhoging op tabak. De grenswinkels worden dan ook nauwlettend in het oog gehouden en krijgen indien nodig extra ondersteuning.

 

Speerassortimenten stijgen

De verkoop van loterijen is stabiel, al is er de laatste weken een stijging voor De Staatsloterij vanwege de grote jackpot. De verkoop van tijdschriften stegen met één procent, terwijl er drie procent minder wenskaarten werden verkocht. Met Valentijn werden er flink wat kaartjes verkocht, maar in het begin van het jaar was de verkoop bij Primera zeer mager.

 

De speerassortimenten van Primera doen het wel zeer goed: de verkoop van cadeaukaarten lag 63% hoger, met nog enkele grote cadeaumomenten verder in het jaar. Ook kantoorartikelen zagen een stijging van 10%, voornamelijk door de betere verkoop van cartridges en jaaragenda’s en kalenders.

 

Primera werd in 1991 opgericht en telt ondertussen meer dan 450 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top