Omzet Primera stijgt met 8% in eerste kwartaal | RetailDetail

Omzet Primera stijgt met 8% in eerste kwartaal

Omzet Primera stijgt met 8% in eerste kwartaal

Winkelketen Primera heeft in het eerste kwartaal een omzetstijging van acht procent opgetekend. Ook het klantenaantal steeg licht, al is dat nog zonder de cijfers van de drie onlangs geopende winkels gerekend. Vooral de verkoop van tabak, cadeaukaarten, tijdschriften en kantoorartikelen hadden hun effect op de stijging.

Accijnsverhoging tabak

In het eerste kwartaal steeg de omzet van tabak met twee procent, voornamelijk een gevolg van de accijnsverhoging. Eind februari traden de nieuwe prijzen in voege en sindsdien merkten ze bij Primera een verschuiving op van sigaretten en pakjes tabak naar bussen tabak. Als gevolg steeg de verkoop van rokersbenodigdheden zoals hulzen en vloei met maar liefst 61%.

 

Voor de winkels in de grensstreken is de accijnsverhoging geen pretje. Zij zien met lede ogen toe hoe hun klanten net over de grens in België en Duitsland hun rookwaren gaan aankopen. Bij Primera houden ze voor het tweede kwartaal dan ook rekening met grotere effecten van de accijnsverhoging op tabak. De grenswinkels worden dan ook nauwlettend in het oog gehouden en krijgen indien nodig extra ondersteuning.

 

Speerassortimenten stijgen

De verkoop van loterijen is stabiel, al is er de laatste weken een stijging voor De Staatsloterij vanwege de grote jackpot. De verkoop van tijdschriften stegen met één procent, terwijl er drie procent minder wenskaarten werden verkocht. Met Valentijn werden er flink wat kaartjes verkocht, maar in het begin van het jaar was de verkoop bij Primera zeer mager.

 

De speerassortimenten van Primera doen het wel zeer goed: de verkoop van cadeaukaarten lag 63% hoger, met nog enkele grote cadeaumomenten verder in het jaar. Ook kantoorartikelen zagen een stijging van 10%, voornamelijk door de betere verkoop van cartridges en jaaragenda’s en kalenders.

 

Primera werd in 1991 opgericht en telt ondertussen meer dan 450 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.