Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

In de eerste twee kwartalen van het jaar is de omzet van winkelketen Primera met meer dan negen procent gestegen. Ook het aantal klanten steeg met een volle procent. In die cijfers zitten de inkomsten en de klanten van de zes nieuwe winkels die in 2013 werden geopend nog niet inbegrepen.

Hogere accijnzen

In de categorie tabak werd er een omzetstijging van bijna 3 procent vastgesteld. Dit is vooral te danken aan de hogere accijnzen die sinds 1 januari 2013 in voege zijn. Er werden minder sigaretten en shag verkocht, maar dit werd grotendeels gecompenseerd door een verhoogde verkoop van bussen shag. Bijgevolg was er ook een stijging te zien in de verkoop van rokersbenodigdheden (zoals hulzen en vloei). Bij die producten was er sprake van een omzetstijging van 37 procent.

 

Ook bij de loterijen en bij de cadeaukaarten was er een duidelijke stijging in omzet te zien. Bij de loterijen steeg de omzet met 12 procent, bij de cadeaukaarten werden er nieuwe producten toegevoegd, onder andere van ICI Paris XL, een zet die duidelijk zijn vruchten afwerpt: de omzet steeg in die sectie in de eerste zes maanden met 51 procent.

 

Geen thrillercollectie

Minder goed nieuws was er in de sectie wenskaarten en boeken en tijdschriften. Daar werden dalingen van de omzet opgemerkt. Zo werden er 5 procent minder wenskaarten verkocht. Bij boeken en tijdschriften zijn de cijfers verdeeld: de omzet van tijdschriften steeg met een procent, terwijl er 7 procent minder boeken werden verkocht dan in dezelfde periode van 2012.

 

Voornaamste reden hiervoor was het succes van een exclusieve thrillercollectie in 2012. Het ontbreken van die collectie in de eerste helft van dit jaar zorgde grotendeels voor de terugval. Sinds midden juli is het eerste deel van een nieuwe thrillercollectie in verkoop en dus wordt er een gunstige omzet verwacht voor het tweede semester van 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top