Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

In de eerste twee kwartalen van het jaar is de omzet van winkelketen Primera met meer dan negen procent gestegen. Ook het aantal klanten steeg met een volle procent. In die cijfers zitten de inkomsten en de klanten van de zes nieuwe winkels die in 2013 werden geopend nog niet inbegrepen.

Hogere accijnzen

In de categorie tabak werd er een omzetstijging van bijna 3 procent vastgesteld. Dit is vooral te danken aan de hogere accijnzen die sinds 1 januari 2013 in voege zijn. Er werden minder sigaretten en shag verkocht, maar dit werd grotendeels gecompenseerd door een verhoogde verkoop van bussen shag. Bijgevolg was er ook een stijging te zien in de verkoop van rokersbenodigdheden (zoals hulzen en vloei). Bij die producten was er sprake van een omzetstijging van 37 procent.

 

Ook bij de loterijen en bij de cadeaukaarten was er een duidelijke stijging in omzet te zien. Bij de loterijen steeg de omzet met 12 procent, bij de cadeaukaarten werden er nieuwe producten toegevoegd, onder andere van ICI Paris XL, een zet die duidelijk zijn vruchten afwerpt: de omzet steeg in die sectie in de eerste zes maanden met 51 procent.

 

Geen thrillercollectie

Minder goed nieuws was er in de sectie wenskaarten en boeken en tijdschriften. Daar werden dalingen van de omzet opgemerkt. Zo werden er 5 procent minder wenskaarten verkocht. Bij boeken en tijdschriften zijn de cijfers verdeeld: de omzet van tijdschriften steeg met een procent, terwijl er 7 procent minder boeken werden verkocht dan in dezelfde periode van 2012.

 

Voornaamste reden hiervoor was het succes van een exclusieve thrillercollectie in 2012. Het ontbreken van die collectie in de eerste helft van dit jaar zorgde grotendeels voor de terugval. Sinds midden juli is het eerste deel van een nieuwe thrillercollectie in verkoop en dus wordt er een gunstige omzet verwacht voor het tweede semester van 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

Groothandel wacht zelfde uitdagingen als retail

26/09/2017

De groothandelssector groeit sneller dan de Nederlandse economie, maar het mag zich door die groei niet laten verblinden: net als de retailsector staat de groothandel flinke uitdagingen te wachten.

Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top