Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent | RetailDetail

Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

In de eerste twee kwartalen van het jaar is de omzet van winkelketen Primera met meer dan negen procent gestegen. Ook het aantal klanten steeg met een volle procent. In die cijfers zitten de inkomsten en de klanten van de zes nieuwe winkels die in 2013 werden geopend nog niet inbegrepen.

Hogere accijnzen

In de categorie tabak werd er een omzetstijging van bijna 3 procent vastgesteld. Dit is vooral te danken aan de hogere accijnzen die sinds 1 januari 2013 in voege zijn. Er werden minder sigaretten en shag verkocht, maar dit werd grotendeels gecompenseerd door een verhoogde verkoop van bussen shag. Bijgevolg was er ook een stijging te zien in de verkoop van rokersbenodigdheden (zoals hulzen en vloei). Bij die producten was er sprake van een omzetstijging van 37 procent.

 

Ook bij de loterijen en bij de cadeaukaarten was er een duidelijke stijging in omzet te zien. Bij de loterijen steeg de omzet met 12 procent, bij de cadeaukaarten werden er nieuwe producten toegevoegd, onder andere van ICI Paris XL, een zet die duidelijk zijn vruchten afwerpt: de omzet steeg in die sectie in de eerste zes maanden met 51 procent.

 

Geen thrillercollectie

Minder goed nieuws was er in de sectie wenskaarten en boeken en tijdschriften. Daar werden dalingen van de omzet opgemerkt. Zo werden er 5 procent minder wenskaarten verkocht. Bij boeken en tijdschriften zijn de cijfers verdeeld: de omzet van tijdschriften steeg met een procent, terwijl er 7 procent minder boeken werden verkocht dan in dezelfde periode van 2012.

 

Voornaamste reden hiervoor was het succes van een exclusieve thrillercollectie in 2012. Het ontbreken van die collectie in de eerste helft van dit jaar zorgde grotendeels voor de terugval. Sinds midden juli is het eerste deel van een nieuwe thrillercollectie in verkoop en dus wordt er een gunstige omzet verwacht voor het tweede semester van 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.