Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

Omzet Primera stijgt met ruim 9 procent

In de eerste twee kwartalen van het jaar is de omzet van winkelketen Primera met meer dan negen procent gestegen. Ook het aantal klanten steeg met een volle procent. In die cijfers zitten de inkomsten en de klanten van de zes nieuwe winkels die in 2013 werden geopend nog niet inbegrepen.

Hogere accijnzen

In de categorie tabak werd er een omzetstijging van bijna 3 procent vastgesteld. Dit is vooral te danken aan de hogere accijnzen die sinds 1 januari 2013 in voege zijn. Er werden minder sigaretten en shag verkocht, maar dit werd grotendeels gecompenseerd door een verhoogde verkoop van bussen shag. Bijgevolg was er ook een stijging te zien in de verkoop van rokersbenodigdheden (zoals hulzen en vloei). Bij die producten was er sprake van een omzetstijging van 37 procent.

 

Ook bij de loterijen en bij de cadeaukaarten was er een duidelijke stijging in omzet te zien. Bij de loterijen steeg de omzet met 12 procent, bij de cadeaukaarten werden er nieuwe producten toegevoegd, onder andere van ICI Paris XL, een zet die duidelijk zijn vruchten afwerpt: de omzet steeg in die sectie in de eerste zes maanden met 51 procent.

 

Geen thrillercollectie

Minder goed nieuws was er in de sectie wenskaarten en boeken en tijdschriften. Daar werden dalingen van de omzet opgemerkt. Zo werden er 5 procent minder wenskaarten verkocht. Bij boeken en tijdschriften zijn de cijfers verdeeld: de omzet van tijdschriften steeg met een procent, terwijl er 7 procent minder boeken werden verkocht dan in dezelfde periode van 2012.

 

Voornaamste reden hiervoor was het succes van een exclusieve thrillercollectie in 2012. Het ontbreken van die collectie in de eerste helft van dit jaar zorgde grotendeels voor de terugval. Sinds midden juli is het eerste deel van een nieuwe thrillercollectie in verkoop en dus wordt er een gunstige omzet verwacht voor het tweede semester van 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top