Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen | RetailDetail

Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

Omzet Unilever daalt vanwege wisselkoersen

In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft Unilever een omzet behaald van 12,5 miljard euro. Dat is een daling ten opzichte van een jaar eerder, die volledig te wijten was aan negatieve wisselkoerseffecten.

Grote groei in opkomende markten

De omzet daalde immers met 2%, maar de wisselkoerseffecten hadden een negatief effect van 7,1% op de omzet van Unilever. Unilever doet het ook wel iets minder goed dan de verwachtingen van analisten, die met 12,8 miljard euro een stabiele omzet hadden verwacht. De onderliggende omzetgroei in het eerste kwartaal was 4,7%, in de opkomende markten was dat zelfs 8,3 %. In de ontwikkelde markten was er wel sprake van groei in volume, maar deflatie in Europa zorgde er toch voor dat de omzet in die markten met 0,3% daalde.

 

“Het eerste kwartaal toont een sterke volume gedreven prestatie, volgend op een goed einde van 2015. We behouden ons momentum ondanks een moeilijker klimaat en elke categorie weet marktaandeel te winnen”, aldus CEO Paul Polman.

 

De snelst groeiende categorie bij Unilever is Home Care, dat een onderliggende omzetgroei van 7% wist voor te leggen. Ook binnen Personal Care, de grootste afdeling van Unilever, groeide de onderliggende omzet met 5,8%. Bij Foods en Refreshment was de groei kleiner met respectievelijk 1,9% en 3,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.