Omzetgroei voor Hasbro ondanks zwak vierde kwartaal

Omzetgroei voor Hasbro ondanks zwak vierde kwartaal

Omzetgroei voor Hasbro ondanks zwak vierde kwartaal

Ondanks een mindere verkoop van Star Wars en Frozen tijdens een ook al minder goed vierde kwartaal is Hasbro er toch in geslaagd de omzet over het hele jaar op te krikken. De speelgoedreus claimt nu de nummer 1-positie in de elf grootste speelgoedlanden.

 

-2% in vierde kwartaal, +4% op jaarbasis

De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het vierde kwartaal de omzet licht zien dalen. De vraag naar speelgoed van Star Wars en Frozen daalde en de aantrekkende verkoop van Transformers, Monopoly en My Little Pony kon die daling maar deels compenseren. De kwartaalomzet kwam uit op 1,6 miljard dollar (een slordige 1,3 miljard euro), wat zo’n 2% lager is dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Daar zit ook het faillissement van speelgoedwinkelketen Toys 'R' Us, een van de grote klanten van het concern, voor veel tussen.

 

Over heel 2017 komt Hasbro uit op een omzet van 5,21 miljard dollar (net geen 4,25 miljard euro), of zo’n 4% hoger dan het jaar voordien. Wel moet gezegd dat wisselkoerseffecten een positief effect hadden van 79,2 miljoen dollar (65 miljoen euro). “Dankzij die sterke prestatie was Hasbro in 2017 nummer 1 in de 11 grootste speelgoedmarkten”, aldus voorzitter en CEO Brian Goldner.

 

Het management is vooral tevreden dat alle takken en regio’s van het concern groei vertoonden: de VS en Canada (+5%), de rest van de wereld (+2%) en Entertainment & Licentie (+10%). Zoomen we even in op Europa, dan zien we wel een minnetje verschijnen: -2%. Onder de streep hield de speelgoedgigant ‑ exclusief de impact van de Amerikaanse belastinghervorming ‑ 693,1 miljoen dollar over, zo’n 565 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.