Omzetstijging Macintosh dankzij overname Jones Bootmaker | RetailDetail

Omzetstijging Macintosh dankzij overname Jones Bootmaker

Omzetstijging Macintosh dankzij overname Jones Bootmaker

De Nederlandse Macintosh Retail Group is 2012 gestart met een omzetstijging van 8,4% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder: de omzet bedraagt nu 258,5 miljoen euro. Een stijging van 26 miljoen in de tak Fashion - met dank aan de consolidatie van de vorig jaar overgenomen Britse schoenenketen Jones Bootmaker - compenseerde ruimschoots de daling van de tak Living, die 6,1 miljoen euro inboette "in lijn met het marktbeeld".

Schoenenmarkt geeft "wisselend beeld"

De omzet bij de vergelijkbare activiteiten in Fashion steeg in het eerste kwartaal, zo meldt Macintosh in zijn trading update over de eerste periode van 2012. Vooral Scapino profiteerde van de gunstige winterse weersomstandigheden begin februari. Voor de andere schoenenformules, zoals Brantano en Manfield, houdt de groep het bij "een wisselend beeld". 

 

De omzet bij de vergelijkbare activiteiten in Fashion daalde in april door het slechtere weer, vergeleken met dezelfde maand in 2011, toen het in onze contreien schitterend weer was en iedereen zomerschoenen kocht.

 

Negatief halfjaarresultaat "niet uitgesloten"

Voor een goed begrip: in de update zijn de resultaten van Halfords en GP Decors, die nog altijd in de etalage staan, niet meer verrekend. Voor het eerst zijn nu wel "de eerste, verlieslatende, maanden van Jones Bootmaker mee geconsolideerd. Dit resulteerde conform verwachting in een behoorlijk lager bedrijfsresultaat. Het is niet uitgesloten dat het bedrijfsresultaat op halfjaarbasis hierdoor negatief zal uitkomen", klinkt het in Maastricht. 

 

Het management vindt de situatie in de markt bovendien te onzeker om een voorspelling te geven voor de eerste helft van 2012, maar voegt er wel aan toe dat de eerste maanden van het jaar de minst belangrijke zijn: "Bijna het gehele jaarresultaat wordt gerealiseerd in de tweede jaarhelft."

Online +70%

De omzet die Macintosh Retail Group intussen realiseert via zijn internetwinkels nam tussen januari en 21 april 2012 met 70% toe en is nu al goed voor 9 miljoen euro. Een sterke prestatie, nadat de groep over heel 2011 al 40% omzetgroei behaalde via zijn webshops. Die verkochten dat jaar voor alles samen 25,1 miljoen euro. Op basis van dat cijfer riep Macintosh zichzelf toen al uit tot "Grootste online schoenenretailer van de Benelux".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.