Omzetstijging Macintosh dankzij overname Jones Bootmaker

Omzetstijging Macintosh dankzij overname Jones Bootmaker

De Nederlandse Macintosh Retail Group is 2012 gestart met een omzetstijging van 8,4% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder: de omzet bedraagt nu 258,5 miljoen euro. Een stijging van 26 miljoen in de tak Fashion - met dank aan de consolidatie van de vorig jaar overgenomen Britse schoenenketen Jones Bootmaker - compenseerde ruimschoots de daling van de tak Living, die 6,1 miljoen euro inboette "in lijn met het marktbeeld".

Schoenenmarkt geeft "wisselend beeld"

De omzet bij de vergelijkbare activiteiten in Fashion steeg in het eerste kwartaal, zo meldt Macintosh in zijn trading update over de eerste periode van 2012. Vooral Scapino profiteerde van de gunstige winterse weersomstandigheden begin februari. Voor de andere schoenenformules, zoals Brantano en Manfield, houdt de groep het bij "een wisselend beeld". 

 

De omzet bij de vergelijkbare activiteiten in Fashion daalde in april door het slechtere weer, vergeleken met dezelfde maand in 2011, toen het in onze contreien schitterend weer was en iedereen zomerschoenen kocht.

 

Negatief halfjaarresultaat "niet uitgesloten"

Voor een goed begrip: in de update zijn de resultaten van Halfords en GP Decors, die nog altijd in de etalage staan, niet meer verrekend. Voor het eerst zijn nu wel "de eerste, verlieslatende, maanden van Jones Bootmaker mee geconsolideerd. Dit resulteerde conform verwachting in een behoorlijk lager bedrijfsresultaat. Het is niet uitgesloten dat het bedrijfsresultaat op halfjaarbasis hierdoor negatief zal uitkomen", klinkt het in Maastricht. 

 

Het management vindt de situatie in de markt bovendien te onzeker om een voorspelling te geven voor de eerste helft van 2012, maar voegt er wel aan toe dat de eerste maanden van het jaar de minst belangrijke zijn: "Bijna het gehele jaarresultaat wordt gerealiseerd in de tweede jaarhelft."

Online +70%

De omzet die Macintosh Retail Group intussen realiseert via zijn internetwinkels nam tussen januari en 21 april 2012 met 70% toe en is nu al goed voor 9 miljoen euro. Een sterke prestatie, nadat de groep over heel 2011 al 40% omzetgroei behaalde via zijn webshops. Die verkochten dat jaar voor alles samen 25,1 miljoen euro. Op basis van dat cijfer riep Macintosh zichzelf toen al uit tot "Grootste online schoenenretailer van de Benelux".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top