Online bestedingen met 10% gestegen

Online bestedingen met 10% gestegen

Online bestedingen met 10% gestegen

Alle Belgen samen hebben in de eerste helft van dit jaar 4,9 miljard euro online gespendeerd: een stijging met 10% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Met dank aan een indrukwekkend tweede kartaal.

10 miljard euro jaaromzet in zicht

De sterke stijging is toe te schrijven aan een groeiend aantal Belgen dat ook vaker online aankoopt, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de BeCommerce Market Monitor in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK. Zo steeg het aantal online aankopen de voorbije zes maanden met 2% naar 42,3 miljoen. Ook het aantal Belgen dat online winkelt, stijgt met 2%, wat het totaal intussen al op 7,9 miljoen brengt. 17% van alle uitgaven in het eerste semester gebeurde online, ook alweer een procentpunt meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

 

De sterkste groeier in het eerste semester van 2017 is de categorie 'computer en accessoires'. 23% van alle bestedingen in deze categorie gebeurt online, een toename van 31%. Ook ‘consumentenelektronica’ is erg populair: 15% van alle uitgaven in dit segment gebeurt nu al online, een groei met 26%.

 

118 euro per online aankoop

Die sterke toename is vooral te danken aan een “indrukwekkend tweede kwartaal met recordgroei”, zo klinkt het. De online uitgaven stegen met liefst 13% tegenover dezelfde periode vorig jaar, wat resulteert in 2,46 miljard euro online uitgaven van april tot juni 2017. Er werden tegelijk ook 5% meer online aankopen verricht in diezelfde periode, wat neerkomt op een totaal van 20,9 miljoen aankopen.

 

Gemiddeld spendeerde de Belg 348 euro online tijdens het tweede kwartaal, een stijging van 8%. Per internetaankoop spenderen we gemiddeld 118 euro online, ook al een groei van 8%.

 

Nederland doet nóg straffer

Vergeleken met onze noorderburen hinkt de Belgische e-commerce echter nog altijd achterop. In Nederland namen de online uitgaven in het tweede kwartaal bijvoorbeeld toe met niet minder dan 15%. De Nederlanders spenderen al 22% van hun uitgaven online. Over het volledige halfjaar stegen de online bestedingen in Nederland met 13%  tot een indrukwekkende 10,66 miljard euro, ruim twee keer zoveel als bij ons dus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.