Online goed voor 1 procent totale supermarktomzet | RetailDetail

Online goed voor 1 procent totale supermarktomzet

Online goed voor 1 procent totale supermarktomzet

In het derde kwartaal van 2014 was de online omzet goed voor één procent van de totale omzet van supermarkten in Nederland. Het is wel een erg kleine groep consumenten die de grootste brok uitgaven voor zich neemt.

Kleine groep zorgt voor 55% omzet

Meer dan 55 procent van de totale omzet wordt door 2,5 procent van de online shoppers gehaald: zij besteden ongeveer een derde van hun totale uitgaven voor food online. Deze groep bestelt ongeveer één keer per twee weken online.

 

Populaire artikelen zijn zaken als koffie, persoonlijke verzorging, wijn, diervoeding en luiers, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK. Bij foodspeciaalzaken is het aandeel van de online omzet groter. Daar wordt 5,7 procent van de totale omzet online opgehaald.


Zondagomzet neemt toe

De totale omzet van Nederlandse supermarkten is volgens GfK in november met 0,8 procent gestegen naar 2,56 miljard euro. De groei per kassabon was slechts 0,2 procent: gemiddeld wordt er nu per bezoek 21,87 euro uitgegeven.

 

Ook het belang van de zondagomzet is toegenomen. Die is nu al goed voor 3,35 procent van de totale omzet en in de drie grootste steden is dat aandeel zelfs 6 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.