Online goed voor 1 procent totale supermarktomzet | RetailDetail

Online goed voor 1 procent totale supermarktomzet

Online goed voor 1 procent totale supermarktomzet

In het derde kwartaal van 2014 was de online omzet goed voor één procent van de totale omzet van supermarkten in Nederland. Het is wel een erg kleine groep consumenten die de grootste brok uitgaven voor zich neemt.

Kleine groep zorgt voor 55% omzet

Meer dan 55 procent van de totale omzet wordt door 2,5 procent van de online shoppers gehaald: zij besteden ongeveer een derde van hun totale uitgaven voor food online. Deze groep bestelt ongeveer één keer per twee weken online.

 

Populaire artikelen zijn zaken als koffie, persoonlijke verzorging, wijn, diervoeding en luiers, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau GfK. Bij foodspeciaalzaken is het aandeel van de online omzet groter. Daar wordt 5,7 procent van de totale omzet online opgehaald.


Zondagomzet neemt toe

De totale omzet van Nederlandse supermarkten is volgens GfK in november met 0,8 procent gestegen naar 2,56 miljard euro. De groei per kassabon was slechts 0,2 procent: gemiddeld wordt er nu per bezoek 21,87 euro uitgegeven.

 

Ook het belang van de zondagomzet is toegenomen. Die is nu al goed voor 3,35 procent van de totale omzet en in de drie grootste steden is dat aandeel zelfs 6 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.