Meer dan 9 miljard euro online uitgaven in 2016 | RetailDetail

Online uitgaven in 2016 voor het eerst meer dan 9 miljard euro

Online uitgaven in 2016 voor het eerst meer dan 9 miljard euro

De Belgische consument heeft in 2016 meer dan 9 miljard euro online uitgegeven, een groei van 10% ten opzichte van 2015. In totaal werden er 85 miljoen online aankopen gedaan. De dienstensector haalt al bijna tweederde van zijn omzet online.

16% van alle uitgaven online

16% van alle omzet wordt online gehaald, zegt sectororganisatie BeCommerce: in 2015 was dat nog maar 14%. Tegenover het reusachtige aandeel van online in de dienstensector staat wel dat nog maar 8% van alle uitgaven aan producten online gebeurt.

 

Online is het populairst in de categorie ‘vliegtickets & accommodatie’: maar liefst 85% van alle aankopen in die categorie gebeurt online. Ook bij ‘tickets voor attracties en events’ gebeurt 74% van de aankopen online. De sterkste groeier is dan weer ‘voeding/bijna voeding’: daar werd in 2016 bijna 2,5 keer meer uitgegeven dan een jaar eerder. Het aandeel op de totale omzet in die categorie is wel nog maar 1,1%.

 

De laptop is nog steeds het populairste apparaat om online aankopen te doen, met 55%, gevolgd door de desktop met 30%. 85 procent van alle aankopen gebeurt dus nog steeds gewoon op een pc. De tablet (9 procent) en de smartphone (4 procent) moeten het met een veel kleiner aandeel stellen.

 

In het vierde kwartaal was de groei met 12% zelfs nog hoger dan in heel 2016. Daarbij viel op dat er binnen de categorie speelgoed een mooie sprong voorwaarts was  (+29%, tegenover +22% in het derde kwartaal en +24% in het vierde kwartaal van 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.