Meer dan 9 miljard euro online uitgaven in 2016 | RetailDetail

Online uitgaven in 2016 voor het eerst meer dan 9 miljard euro

Online uitgaven in 2016 voor het eerst meer dan 9 miljard euro

De Belgische consument heeft in 2016 meer dan 9 miljard euro online uitgegeven, een groei van 10% ten opzichte van 2015. In totaal werden er 85 miljoen online aankopen gedaan. De dienstensector haalt al bijna tweederde van zijn omzet online.

16% van alle uitgaven online

16% van alle omzet wordt online gehaald, zegt sectororganisatie BeCommerce: in 2015 was dat nog maar 14%. Tegenover het reusachtige aandeel van online in de dienstensector staat wel dat nog maar 8% van alle uitgaven aan producten online gebeurt.

 

Online is het populairst in de categorie ‘vliegtickets & accommodatie’: maar liefst 85% van alle aankopen in die categorie gebeurt online. Ook bij ‘tickets voor attracties en events’ gebeurt 74% van de aankopen online. De sterkste groeier is dan weer ‘voeding/bijna voeding’: daar werd in 2016 bijna 2,5 keer meer uitgegeven dan een jaar eerder. Het aandeel op de totale omzet in die categorie is wel nog maar 1,1%.

 

De laptop is nog steeds het populairste apparaat om online aankopen te doen, met 55%, gevolgd door de desktop met 30%. 85 procent van alle aankopen gebeurt dus nog steeds gewoon op een pc. De tablet (9 procent) en de smartphone (4 procent) moeten het met een veel kleiner aandeel stellen.

 

In het vierde kwartaal was de groei met 12% zelfs nog hoger dan in heel 2016. Daarbij viel op dat er binnen de categorie speelgoed een mooie sprong voorwaarts was  (+29%, tegenover +22% in het derde kwartaal en +24% in het vierde kwartaal van 2015).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.