Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal | RetailDetail

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal

Ontex neemt vliegende start in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Belgische Ontex, vooral bekend van zijn babyverzorgingsproducten, heeft een sterke start genomen in het eerste kwartaal van het jaar. Zo ging de omzet er bijna een kwart op vooruit en was er groei in elke divisie van het bedrijf.

Overname Ontex Brazil

De totale omzet bij Ontex steeg in het eerste kwartaal met 23,1% naar 556,9 miljoen euro. Een groot deel van die groei was te danken aan de overname van het Braziliaanse Hypermarcas Personal Hygiene (voortaan Ontex Brazil), maar ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,6%. De aangepaste EBITDA groeide in het eerste kwartaal met 22,8% naar 70 miljoen euro.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal tonen de vooruitgang die we maken in competitieve markten en met de voortdurende transformatie van Ontex”, zegt CEO Charles Bouaziz. “We hebben begin maart ook de aankoop van Ontex Brazil afgerond, waardoor we in Brazilië nu marktleider zijn in incontinentieproducten voor volwassenen en een top drie positie hebben op vlak van luiers.”

 

Vergelijkbare omzetdaling in Oost-Europa

De grootste groei bij Ontex kwam - logischerwijs - in de groeimarkten: daar steeg de omzet met 30,6% en op vergelijkbare basis met 14,4%. In de andere markten steeg de omzet met 3,4%, op vergelijkbare basis bleef daar nog 2% van over. In Oost-Europa daalde de omzet op vergelijkbare basis wel met 3,3%.

 

De divisie met de grootste groei binnen het bedrijf was die van babyverzorgingsproducten, waar de omzet met 34,3% de hoogte in ging. Op vergelijkbare basis bleef daar wel nog maar 4% van over. Bij incontinentieproducten voor volwassenen steeg de omzet met 12% en bij verzorgingsproducten voor vrouwen met 7,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.