Onverwacht verlies voor Metro Group

Onverwacht verlies voor Metro Group

Onverwacht verlies voor Metro Group
http://www.shutterstock.com/nl/pic-416278519/

De Duitse Metro Group heeft in zijn derde kwartaal onverwacht verlies gemaakt. Dat is het gevolg van de kosten die worden gemaakt bij herstructureringen in de groothandelstak in zowel België als Duitsland.

 

190 miljoen euro kosten

De omzet van de Metro Group daalde in het derde kwartaal met 2,7 procent naar 13,6 miljard euro. Daarmee doet het minder goed dan de verwachtingen van analisten, die uitgingen van een omzet van 13,8 miljard euro. Dat was vooral te wijten aan een daling buiten Duitsland. Op de thuismarkt bleef de omzet immers stabiel.

 

De Duitse groep maakte daarbij een verlies van 79 miljoen euro voor belastingen. Dat was grotendeels te wijten aan de herstructureringen in Duitsland en België, wat voor Metro een extra kost van 190 miljoen euro betekende.

 

Mooie groei bij Media-Saturn

Bij Metro Cash & Carry viel de omzet met 4,5 procent terug naar 7,1 miljard euro, terwijl er bij Media-Saturn sprake was van een groei van 1,5 procent naar 4,7 miljard euro. De online verkoop van Media-Saturn maakte wel een sprong van 7,8 procent.

 

Ondanks de mindere resultaten en het onverwachte verlies in het derde kwartaal, heeft Metro zijn doelstellingen voor het volledige boekjaar niet bijgesteld. Het verwacht nog steeds een kleine stijging in de omzet en de winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.