Onverwacht verlies voor Metro Group

Onverwacht verlies voor Metro Group

Onverwacht verlies voor Metro Group
http://www.shutterstock.com/nl/pic-416278519/

De Duitse Metro Group heeft in zijn derde kwartaal onverwacht verlies gemaakt. Dat is het gevolg van de kosten die worden gemaakt bij herstructureringen in de groothandelstak in zowel België als Duitsland.

 

190 miljoen euro kosten

De omzet van de Metro Group daalde in het derde kwartaal met 2,7 procent naar 13,6 miljard euro. Daarmee doet het minder goed dan de verwachtingen van analisten, die uitgingen van een omzet van 13,8 miljard euro. Dat was vooral te wijten aan een daling buiten Duitsland. Op de thuismarkt bleef de omzet immers stabiel.

 

De Duitse groep maakte daarbij een verlies van 79 miljoen euro voor belastingen. Dat was grotendeels te wijten aan de herstructureringen in Duitsland en België, wat voor Metro een extra kost van 190 miljoen euro betekende.

 

Mooie groei bij Media-Saturn

Bij Metro Cash & Carry viel de omzet met 4,5 procent terug naar 7,1 miljard euro, terwijl er bij Media-Saturn sprake was van een groei van 1,5 procent naar 4,7 miljard euro. De online verkoop van Media-Saturn maakte wel een sprong van 7,8 procent.

 

Ondanks de mindere resultaten en het onverwachte verlies in het derde kwartaal, heeft Metro zijn doelstellingen voor het volledige boekjaar niet bijgesteld. Het verwacht nog steeds een kleine stijging in de omzet en de winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.