Ook Nederlandse tak Pabo-moeder Beate Uhse failliet | RetailDetail

Ook Nederlandse tak Pabo-moeder Beate Uhse failliet

Ook Nederlandse tak Pabo-moeder Beate Uhse failliet
Foto: andersphoto / Shutterstock.com

Ook de Nederlandse afdeling van eroticaconcern Beate Uhse, moederbedrijf van onder meer seksshop Pabo, is dan toch failliet. Een nieuwe lening van 5 miljoen euro moest het Zeeuwse filiaal redden, maar dat is mislukt.

 

Naast miljoenenlening gegrepen

Na het faillissement van de Duitse moederholding van Beate Uhse eind vorig jaar leek het er even op dat Beate Uhse Netherlands op eigen houtje verder zou gaan. Het zou daarvoor een lening van 5 miljoen euro krijgen, maar daar lijkt de eroticahandelaar met kantoor in het Zeeuwse Walsoorden nu naast te hebben gegrepen.


Het personeel is maandag op de hoogte gesteld van het faillissement, bevestigen bronnen aan de krant AD. Inmiddels is een afspraak met een curator voorzien. Deze zou de mogelijkheden voor een doorstart bekijken en ook bepalen wie nog in dienst blijft om het faillissement mee af te handelen. Er leeft nog hoop op een doorstart, volgens het AD.

 

Woelige wateren sinds internetporno

De Nederlandse oorsprong van het eroticaconcern lag bij het voormalige postorderbedrijf Pabo, dat door de Nederlanders Patrick en Adrie Boddaert werd opgericht. In 1999 werd Pabo overgenomen door het Duitse Beate Uhse, maar met de opkomst van het internet en bijgevolg gratis online pornografie dreigde Pabo in 2010 al kopje onder te gaan.


De laatste jaren transformeerde Pabo zich in een omnichannelretailer, met naast de webshop ook enkele fysieke winkels, en met als doelgroep vrouwen. Het kreeg daarbij een stevige duw in de rug van de hype rond Fifty Shades of Grey. In 2013 sloot Pabo het jaar voor het eerst sinds 2008 winstgevend af. Nu valt het doek echter alsnog over de pikante onderneming.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.